Zrób sobie stronę www - co znajdziesz w kursie online? [Wordpress]



Czy masz już swoją stronę internetową?


Swoją pierwszą stronę internetową zrobiłam po około roku od czasu, kiedy miałam dostęp do internetu. Nie miałam pojęcia o czym chcę ją zrobić. Chciałam tylko zobaczyć o co w tym chodzi, jak to się robi i... czegoś się nauczyć - np. podstaw HTML. To było 15 lat temu. W końcu wymyśliłam temat - Vincent van Gogh. To był impuls pod wpływem czytania w tamtym czasie książki "Listy do brata Theo". Chciałam podzielić się ze światem cytatami z tych listów bo bardzo mi się ta lektura podobała. Nie, nie było wtedy serwisów typu lubimyczytac.pl czy im podobnych. Strona Onetu wyglądała w tamtym czasie koszmarnie (porównując ją do teraźniejszych trendów; ale miała inną zaletę - nie wyskakiwały i nie mrugały wszędzie reklamy). Byłam z siebie bardzo dumna. Choć z perspektywy czasu muszę przyznać, że wyglądała jeszcze gorzej niż ówczesna strona Onetu ;-)

Internet się zmieniał. Powstawało coraz więcej stron. Były coraz ładniejsze. Było coraz więcej zapotrzebowania na to, aby taką gotową stronę właściciel mógł w łatwy sposób modyfikować czy aktualizować na niej informacje. Powstawały systemy zarządzania treścią (CMS). Jednym z nich jest Wordpress. Całkowicie bezpłatny (Open Source) i najbardziej popularny system zarządzania treścią. Ja trafiłam na niego już kilka lat temu. Miałam okazję się nim "bawić" i obserwować jak się rozwija. 

W tej chwili na Wordpressie możesz zrobić praktycznie wszystko - dodać sklep (wtyczka); podłączyć newsletter (wtyczka); w łatwy sposób dodawać tabele (wtyczka); stworzyć platformę do kursów online (wtyczka); i wiele, wiele więcej. Wszystko prosto i szybko za pomocą wtyczek. Nie wszystkie są bezpłatne ale tych bezpłatnych jest wystarczająco dużo abyś mogła ze swoją stroną zrobić wiele.


Czytaj dalej

Jak polubić stronę jako Fanpage + jak wyświetlić posty stron polubionych przez nasz Fanpage?

Nie moge przełączyć się na mój Fanpage - jak mam korzystać z Facebooka i zarządzać moją stroną?


Z przełączaniem się na Fanpage z profilu prywatnego był "problem" już od jakiegoś czasu (około roku, może dłużej) ale tylko u niektórych osób. Większość z nas mogła wybierać, czy chce z Facebooka korzystać jako profil prywatny czy jako strona, którą zarządza. Niedawno grupy na Facebooku ogarnęło czyste szaleństwo bo ten "problem" dotknął wszystkich. Sama jeszcze niedawno mogłam przełączyć się na profil strony (choć nie korzystałam z tego często). Od ostatniego tygodnia marca jest to niemożliwe. To nie błąd. To nie wirus. To zmiana. Zmiana, do której Facebook przygotowywał ludzi stopniowo, być może po to, by nie wywołać paniki ;-)

EDIT: Poniższa instrukcja dotyczy wersji desktopowej (komputerowej) serwisu. W chwili pisania metody opisane w punktach 1 i 2 są (jeszcze?) niedostępne w aplikacji mobilnej oraz wersji mobilnej strony. Natomiast opisane w punkcie 4 w wersji mobilnej wyglądają inaczej ;-)

Nie ma co się martwić, dostęp do Fanpage jest, można nadal lubić inne strony jako swój Fanpage oraz przeglądać ich aktualności. Trzeba tylko zrobić to w troszeczkę inny sposób niż dotychczas. Jak? Zobacz poniżej:

Czytaj dalej

Jak sprawdzić statystyki swojej oraz innej strony (np. konkurencji)?

Jak sprawdzić statystyki swojej strony oraz innej, obcej strony - np. konkurencji

Założę się, że ze wszystkich stron słyszysz, jak ważne jest pozycjonowanie i optymalizacja strony.


Próbujesz sama się za to zabrać albo szukasz kogoś, kto mógłby się tym zająć. Na pewno wiesz, czym jest pozycjonowanie - to podejmowanie działań, dzięki którym nasza strona będzie miała lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania, np. w Google. I to jest zrozumiałe, każdy chce aby to właśnie jego strona była na pierwszym miejscu lub przynajmniej na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Ty chcesz. Tylko czy wiesz, jaką w ogóle masz pozycję na określone słowa kluczowe w tej chwili? Czy Twoja strona w ogóle znajduje się w wynikach wyszukiwania? Czy wiesz po jakich słowach kluczowych ludzie trafiają na Twoją stronę? Innymi słowy - co wpisali do wyszukiwarki, że trafili do Ciebie?

Jeśli nie wiesz, w którym miejscu jest w tej chwili Twoja strona, to nie ma sensu zawracać sobie głowy pozycjonowaniem. To tak jak ze wszystkim - musisz wiedzieć gdzie jesteś i określić cel, do którego chcesz dążyć. Po drodze cały czas sprawdzać, czy podejmowane działania przynoszą oczekiwane rezultaty - monitorować statystyki, pozycję na wybrane słowa kluczowe oraz wyciągać wnioski. Albo zlecić komuś jeśli szkoda Ci na to czasu. Jednak nawet w takim przypadku dobrze by było, gdybyś potrafiła sama ocenić, czy pozycja strony i jej statystyki idą w górę. Przecież o to w tym chodzi.


Jak sprawdzić statystyki oraz pozycję swojej strony?


Podstawowym narzędziem jest Google Analytics (GA), o którym na pewno słyszałaś nie raz. Jeśli jeszcze nie podłączyłaś tej usługi do swojej strony - zrób to koniecznie. Chyba, że nie interesuje Cię, co się na niej dzieje ale jeśli tak jest, to po co w ogóle Ci strona? GA pokaże Ci dokładnie ilu unikalnych użytkowników Cię odwiedza, jak długo przeglądają stronę, ile czasu na niej spędzają, skąd trafili i wiele innych danych. Po zainstalowaniu polecam również ustawienie filtrów anty-spamowych aby te dane były prawdziwe.

Gdybyś chciała wiedzieć jeszcze więcej, możesz skorzystać z dodatkowego narzędzia SumoMe. Dzięki niemu będziesz mogła m.in. dokładnie zobaczyć w jakie miejsca na stronie najczęściej klikają osoby, które ją przeglądają.

Jeśli interesuje Cię, w jaki sposób zachowują się internauci podczas wyszukiwania w Google, polecam artykuł "Wnioski z badań eye trackingowych mobilnych i desktopowych wyników Google." [ENG]

Ok, a w jaki sposób podejrzeć statystyki obcej strony?


Aby poznać szacunkowe dane innych stron (np. konkurencji) możesz skorzystać z SimilarWeb (dalej będę używała skrótu SW). Polecam też ich wtyczkę do przeglądarki Chrome, dzięki której nie będziesz musiała za każdym razem przechodzić na stronę SimilarWeb. Wystarczy, że będąc na danej stronie klikniesz wtyczkę i wyświetlą Ci się szacunkowe statystyki tej strony. Szacunkowe. To nie są dokładne dane jak w przypadku Google Analytics na Twojej stronie. Możesz też porównać wyniki swojej strony w SimilarWeb i Google Analytics aby zobaczyć, na ile w Twoim przypadku są zgodne z prawdą. Ja tak zrobiłam, wygląda to tak:

Dane na przykładzie www.serwisantka.pl:


09.2015 10.2015 11.2015 12.2015 01.2016 02.2016
GA - Sesje 2 362 2 687 6 299 9 001 7 247 9 157
GA - UU 2 003 2 345 5 288 7 640 6 348 7 900
GA - Odsłony 4 923 6 456 13 744 20 417 16 102 20 120
SW - Estimated Visits 3 000 9 000 20 000 20 000 15 000 15 000

Wejścia z wyszukiwarek (za ostatnie 3 miesiące):


GA: 71,09%
SW: 62,67%

[EDIT 14-11-2016]

Poniżej wykres, jak wyglądają statystyki Google Analytics vs SimilarWeb na przełomie kilku miesięcy: od marca 2016 do października 2016. W międzyczasie wyniki podawane przez SW przestały być tak bardzo zaokrąglane, jak w tabelce wyżej. Na niebiesko "Estimated Visits" Similar Web, na zielono "Odsłony" Google Analytics.



Jak widzisz, w niektórych miesiącach różnice są spore ale myślę, że jest to i tak narzędzie godne uwagi. Dlaczego? Możesz chociaż w przybliżeniu poznać ilość odsłon danej strony, słowa kluczowe, po których trafili na nią użytkownicy. Procent wizyt z wyszukiwarki / kanałów social media / wejść bezpośrednich / oraz stron odsyłających. Na tej podstawie możesz też ocenić swoją stronę i sprawdzić jak dużo masz jeszcze pracy ;-)


Polecam przeglądnąć zakładki:


  • Overview [Przegląd] - pierwsza zakładka - zrzut ekranu powyżej
  • Sources [Źródła wizyt]
  • Referrals [Witryny odsyłające]
  • Search [Słowa kluczowe]
  • Social [odesłania z kanałów social media]

W zakładce Overview [Przegląd]:


  • Estimated Visits* [Szacowana ilość wizyt]
  • Time On Site [Czas spędzony na stronie]
  • Page Views [Ilość przeglądniętych stron podczas wizyty]
  • Bounce Rate [Współczynnik odrzuceń] // u mnie w GA jest dokładnie odwrotny - ok. 20%

*) Jeśli chodzi o określenie "Estimated Visits" teoretycznie powinno chyba wskazywać na ilość wizyt na stronie ("Sesje" w GA), choć patrząc po danych (do których miałam dostęp do GA - czyli z dwóch stron) wyniki bardziej pasują mi do ilości odsłon strony a nie wizyt. Jeśli miałyby to być wizyty, to w moim przypadku ten szacowany wynik trzeba byłoby podzielić przez dwa - wtedy byłby zbliżony do prawdy.


Gdzie możesz bezpłatnie monitorować pozycję strony w wyszukiwarce?


Wincher - narzędzie do monitorowania pozycji w Google. W darmowej wersji można monitorować do 1000 słów na jedną domenę. Wyniki są aktualizowane raz w tygodniu. [EDIT: Niestety nie ma już możliwości założenia konta w darmowym planie] Na początek powinno to wystarczyć ;-) Dodatkowo możesz podać również adres strony konkurencji, która będzie monitorowana równolegle do naszej strony, na te same, podane wcześniej słowa kluczowe.

Podobnych narzędzi jest dużo. Celowo nie chciałam podawać ich więcej aby nie zniechęcić Cię do przetestowania i rozpoczęcia monitorowania swojej strony. Jeśli używasz czegoś innego i masz ochotę polecić - podziel się swoim ulubionym narzędziem w komentarzu. Postaram się też przygotować taką listę do pobrania w pliku PDF. Dla tych z Was, które lubią testować różne rozwiązania ;-)
Czytaj dalej

Jak zrobić skrót na pulpicie do konkretnej notatki w Evernote?

Jak zrobić skrót na pulpicie do notatki w Evernote

W Evernote możemy zrobić sobie skróty do najbardziej potrzebnych notatek, by mieć do nich szybki dostęp w aplikacji. Wygląda to tak:


skróty do notatek w aplikacji Evernote

Ale czy wiesz, że...

...możesz zrobić skrót do jednej, konkretnej notatki bezpośrednio na pulpicie? W tym  celu  wybierz z menu “Notatka” i kliknij “Kopiuj łącze notatki” jednocześnie wciskając na klawiaturze klawisz “Ctrl”. Jeśli nie przytrzymasz “Ctrl” skopiujesz adres internetowy notatki:



jak skopiować łącze do notatki w Evernote

Teraz kliknij na pulpicie prawym przyciskiem myszki (touchpada) i z menu wybierz “Nowy” > “Skrót”:

jak utworzyć skrót na pulpicie

Za pomocą Ctrl + V wklej skrót do notatki, który skopiowałaś w Evernote (powinien zaczynać się od evernote:///view/...) i kliknij “Dalej”:

jak powinien wyglądać link do notatki w Evernote aby można było zrobić skrót na pulpicie

Podpisz swój skrót i kliknij “Zakończ”:

skrót do notatki Evernote - poradnik krok po kroku

Oto pojawił się na Twoim pulpicie skrót ;-)

poradnik krok po kroku - Evernote - skrót do notatki

Co  zrobić, by notatka otwierała się w oddzielnym oknie?

Wejdź jeszcze raz do menu > “Opcje” > zakładka “Notatka” > zaznacz “Otwieraj łącza notatek z innych aplikacji w nowym oknie”  i kliknij “OK”:

co zrobić aby notatka w Evernote otwierała się w nowym, osobnym oknie

Do czego ja używam takiego rozwiązania?

Do szybkich notatek, zapisywania takich bieżących myśli, linków do sprawdzenia na “za chwilę” (aby nie zaśmiecać sobie swojego archiwum Diigo). Taką notatkę systematycznie czyszczę - niepotrzebne kasuję, potrzebne przenoszę w inne miejsce.


Dlaczego w Evernote a nie w zwykłym notatniku?

A wyłączył Ci się kiedyś komputer niespodziewanie? Bo bateria się skończyła albo aktualizacja była tak ważna, że już nie chciała się odkładać. Jeśli wrzucałabym to sobie do notatnika, musiałabym pamiętać aby cały czas zapisywać. Aby nie stracić właśnie przy takim nieoczekiwanym zamknięciu.
Evernote zapisuje notatki automatycznie. No i jeśli potrzebujesz synchronizacji pomiędzy urządzeniami - to  też masz.

Dlaczego notatka w nowym oknie?

Bo przy takich zapiskach na brudno tak jest dla mnie wygodniej. Nie muszę mieć pod nosem całej aplikacji.

Dlaczego skrót na pulpicie?

Aby szybko otworzyć okienko tylko tej jednej notatki.

Daj znać, czy Ci się przydało ;-)
Twoja Pani Serwisantka

Czytaj dalej

Jak wyświetlić wydarzenia z Facebooka w kalendarzu Google?

Jak wyświetlić wydarzenia z Facebooka w kalendarzu Google?

Korzystasz z "wydarzeń" na Facebooku?


Nie ma wątpliwości, że Facebook jest jednym z miejsc, w którym utrzymujemy kontakt ze znajomymi, dowiadujemy się o ciekawych wydarzeniach, czytamy aktualności z ulubionych stron. Wydarzenia mogą być różne - spotkania, imprezy, szkolenia. W tym szkolenia online (np. webinary) - jest to jeden ze sposobów na zdobywanie wiedzy z interesujących nas dziedzin. Często za darmo. Dlaczego z tego nie korzystać?

Możesz subskrybować wydarzenia każdej ze stron, jeśli nie chcesz aby jakieś Cię ominęło (powiadomienia o wydarzeniach w pobliżu), poniżej pokazuję co i jak klikać na Facebooku


Możesz "dołączyć do wydarzenia", zaznaczyć, że się nim interesujesz lub zapisać. Będziesz wtedy otrzymywała powiadomienia od FB. Możesz wybrać w jakich przypadkach chcesz te powiadomienia otrzymywać lub całkiem z nich zrezygnować.

Zmiana ustawień powiadomień z wydarzeń na Facebooku 1

Zmiana ustawień powiadomień z wydarzeń na Facebooku 2



Jak nie przegapić interesujących wydarzeń?


Jeśli używasz elektronicznego kalendarza (np. Google Calendar) możesz sprawić, że Twoje nadchodzące wydarzenia będą się w nim wyświetlały. W ten sposób łatwiej zaplanujesz czas i o nich nie zapomnisz. Wystarczy, że wejdziesz w zakładkę "Wydarzenia" na swoim koncie na Facebooku, i na dole, po lewej stronie znajdziesz link podpisany "Nadchodzące wydarzenia" (możesz też kliknąć CTR+F i wkleić w okienko wyszukiwarki wyrażenie: Nadchodzące wydarzenia. "Samo" się znajdzie i się podświetli). Następnie kliknij na tym linku prawym przyciskiem myszki (lub touchpada) i z menu wybierz "Kopiuj adres odnośnika".

Jak wyświetlić nadchodzące wydarzenia na Facebooku

Jak zaimportować / wyeksportować wydarzenia z Facebooka



Teraz wejdź na stronę kalendarza (pokazuję na przykładzie Google Calendar). Zaloguj się. Na dole, po lewej stronie znajdź "Inne kalendarze". Po prawej jest strzałka. po kliknięciu w nią pokaże Ci się menu, kliknij "Dodaj wg adresów URL". W okienku wklej adres skopiowanego wcześniej odnośnika - możesz to zrobić klikając CTR+V lub prawym klawiszem myszki wybierając z menu "Wklej".

Jak dodać inny kalendarz w Google Calendar 1

Jak dodać inny kalendarz w Google Calendar 2

Jak dodać inny kalendarz w Google Calendar 3


Właśnie dodałaś swój kalendarz nadchodzących wydarzeń z Facebooka. Po dodaniu, klikając w strzałeczkę przy kalendarzu, możesz zmienić jego ustawienia (np. nazwę) oraz kolor. W zależności, czy chcesz aby w aktualnym widoku wyświetlały się wydarzenia z kalendarza, możesz zaznaczyć lub odznaczyć kolorowy kwadracik po lewej stronie nazwy kalendarza. Opcja ta przydaje się jeśli mamy dużo zdarzeń w kalendarzu a chcemy mieć widok bardziej przejrzysty i np. wyświetlić zdarzenia tylko z jednego lub tylko z wybranych kalendarzy.

Ustawienia wyswietlania kalendarza w Google Calendar



Szczegóły wydarzenia kalendarz Google1


Szczegóły wydarzenia kalendarz Google2

Jak (tylko) słuchać YouTube na telefonie?


Czy coś jeszcze? Tak - nie zawsze masz czas na oglądanie? Większość webinarów*/wywiadów nadaje się do słuchania. Jeśli masz zaplanowane inne czynności, przy których lubisz słuchać (muzyki, podcastów, radia) możesz wykorzystać aplikację na Androida do słuchania YouTube ;-) Jak to działa? Zainstaluj na telefonie AudioPocket BETA i z YouTube udostępnij link do filmu właśnie do tej aplikacji (instrukcja na stronie aplikacji). Poczekaj chwilę a później słuchaj i rób co chcesz!

*) W przypadku webinarów - do słuchania powtórek - film musi być nagrany, w przypadku transmisji na żywo nie ma możliwości sluchania w AudioPocket.

Jeśli znasz lub prowadzisz bezpłatne webinary i chcesz się nimi podzielić pochwal się tym w komentarzu.

Czytaj dalej

Facebook podgląda Twoje rozmowy na czacie

prywatność na facebooku ile i jakie dane zbiera Facebook

Prywatność na Facebooku to mit i nie pomogą żadne ustawienia.


Wiesz o tym? Decydując się na dołączenie do tego portalu, zgadzasz się na to, że wszystko, co piszesz, czytasz, robisz, może zostać użyte przeciwko Tobie. Albo dla Ciebie. By reklamy, które zobaczysz miały szansę Cię zainteresować. Czyli wszystko dla Twojego dobra - bo czy byłabyś szczęśliwa gdybyś musiała oglądać reklamy, które zupełnie nie trafiają w Twoje potrzeby? Google również "zagląda" do Twojej skrzynki na Gmailu w tym samym celu.

Ach, właśnie odnośnie reklam - jest fajna wtyczka do Chrome'a, dzięki której możesz skutecznie większość z nich zablokować (kliknij). Polecałam już ją kiedyś na swoim Fanpage.



W jaki sposób dzielisz się informacjami o sobie?


Możesz wcale nie wypełniać swojego profilu. Nie wpisywać wieku, zainteresowań czy innych danych. To bez znaczenia. Zakładasz konto po to, by z serwisu korzystać. I właśnie na podstawie Twoich działań budowany jest Twój "avatar" odbiorcy reklam. Dane zbierane są również na innych stronach internetowych, które są zintegrowane z Facebookiem (pixel, logowanie, komentarze).

Poczułaś się już obserwowana cały czas  przez Wielkiego, Niebieskiego Brata?

Jeśli nie chcesz być prześladowana możesz wylogowywać się z Facebooka, używać trybu prywatnego w przeglądarce lub zainstalować sobie dodatki, które pomogą Ci zadbać o Twoją prywatność (np. Ghostey).

Z drugiej strony - nie popadajmy też w paranoję ;-) Świat się zmienia. Internet się zmienia. Jesteśmy coraz bardziej inwigilowani na każdym kroku i coraz trudniej od tego uciec.



Czytaj dalej

Gdzie zapisywać linki (zakładki) aby mieć do nich dostęp z każdego miejsca?

Gdzie zapisywać linki (zakładki) aby mieć do nich dostęp z każdego miejsca?


Dawno, dawno temu, kiedy jeszcze używałam Firefox'a a wtyczka Delicious była pięknie w niego wpasowana i praktycznie nie było różnicy, czy zapisuje się zakładkę lokalną czy online (w del.icio.us) korzystałam z zakładek online (w chmurze). Wydaje mi się, że wtedy nie było jeszcze nawet dysku Google. Była aplikacja, dzięki której można było korzystać z Gmaila jako z dysku. Więc to musiało być bardzo dawno temu ;-) Ale nie o tym chciałam pisać. Chciałam Ci pokazać, w jaki sposób zapisywać zakładki abyś mogła to robić na każdym swoim (i nie swoim) sprzęcie, a one trafiały w jedno miejsce. Do którego też miałabyś dostęp zewsząd.

Oczywiście większość przeglądarek ma funkcję zakładania konta oraz synchronizacji zakładek (i nie tylko) ale jeśli nie używasz na wszystkich urządzeniach jednej i tej samej przeglądarki, to takie rozwiązanie się nie sprawdzi.


Nie pamiętam, co było po tym, jak przestałam korzystać z delicious. Pamiętam, że od dłuższego już czasu zapisuję linki w Pocket. I ma to swoje plusy - np. strony są dostępne na telefonie offline, a to na telefonie czasami nie mam dostępu do internetu (choć zdarza się to rzadko). W każdym razie czasem się ta funkcja przydaje.

Bajzel w Pocket miałam już okropny. Niby są tagi. Tylko co z tego? Wyszukiwanie w tagach obsługuje tylko wersja premium. Jasne, że można płacić abonament. Tylko jeśli będziesz chciała mieć ileś-tam serwisów z usługami w wersji premium, robi się z tego całkiem poważna suma. Więc trzeba wybierać: co jest mi niezbędne do życia a z czego mogę zrezygnować. Z wyszukiwania w tagach w Pocket mogę zrezygnować. Aplikacji będę nadal używać do zapisywania bieżących stron do przeczytania na później, potem będą trafiać automatycznie do Diigo, do zakładek. Jeśli nie będę miała potrzeby ich zapisania - usunę. Aby linki wędrowały automatycznie do Diigo/Delicious (np. po oznaczeniu gwiazdką lub dodaniu odpowiedniego tagu, ewentualnie mogą trafiać wszystkie jak leci) wystarczy stworzyć odpowiednią recepturę w IFTTT i voilà.

Nie mam na myśli stron, które czytam (lub chciałabym czytać regularnie), te trzymam w Feedly. W zakładkach lądują pojedyncze strony z konkretną wiedzą, która być może będzie mi kiedyś jeszcze potrzebna lub będę chciała się tym linkiem z kimś podzielić. Wtedy ważne jest, by szybko tę konkretną stronę odnaleźć.

Też tak chcesz?

Pokażę Ci jak. Zerknij na kilka narzędzi. Ja wybrałam Diigo. Być może Tobie spodoba się coś innego. nie są to oczywiście wszystkie narzędzia. Jest tego od groma. Być może znasz inne? Daj znać w komentarzu - może używasz czegoś, na co ja nie trafiłam a jest rewelacyjne.

No to zaczynamy:

Czytaj dalej

Co zrobić gdy laptop wolno działa?

Co zrobić gdy komputer laptop wolno działa, zawiesza się, muli?

Czy zdajesz sobie sprawę, ile czasu tracisz przez to, że Twój laptop wolno działa?


Za każdym kliknięciem musisz czekać kilkanaście (w skrajnych przypadkach kilkadziesiąt) sekund na jego reakcję. Nie mówię już o takich sytuacjach, kiedy włączasz komputer / laptop, idziesz zrobić sobie kawę lub herbatę, wracasz - a tam dopiero pojawiają się pierwsze ikonki na pulpicie. I wiesz co? Czasami, gdy sprzęt trafia do nas z innym problemem i dodatkowo zwracam na to uwagę, mówię klientowi, że system na tym komputerze to już prawie nie żyje i wypadałoby coś z tym zrobić. Nawet samemu można, serio, jak się chce. Ale w wielu przypadkach to nikomu nie przeszkadza. Przecież jest czas na zrobienie herbaty. Co z tego, że po uruchomieniu się już systemu wcale nie jest lepiej - przyjmuję do wiadomości, że niektórzy po prostu mają dużo czasu i nigdzie im się nie spieszy.

Mnie by szlag jasny trafił.


Jeśli Ty też szanujesz swój czas i nie chcesz aby to komputer Tobą rządził i decydował ile czasu będzie mu się chciało reagować na Twoje polecenia - zrób coś z tym. Wolne działanie może być spowodowane wieloma różnymi czynnikami. Postaram Ci się większość, najbardziej prawdopodobnych, streścić w pięciu punktach. To co, zaczynamy?
Czytaj dalej

Jak czytać internet... wygodnie?

Jak czytać internet wygodnie? Feedly, wtyczki Chrome i Opera, wysyłanie na Kindle


Jeśli masz tak samo jak ja, masę otwartych zakładek w przeglądarce z ciekawymi artykułami, które czekają na "później". Kilka, kilkanaście (kilkadziesiąt? ;-)) stron i blogów, które śledzisz i czytasz. Wkurzają Cię wszędobylskie banery z reklamami, które przeszkadzają w skupieniu się nad tekstem. Zdradzę Cię kilka wtyczek do przeglądarki i narzędzi, które pomogą uporządkować treści.

Agregatory treści


Za pomocą agregatorów treści możesz sobie stworzyć sama "gazetę" dokładnie z takimi artykułami, które Cię interesują. Spersonalizowany przegląd prasy np. do porannej kawy lub wieczornej herbaty ;-) Polecam Ci również porządki na Facebooku, o których pisałam wcześniej.

W czasach, kiedy jeszcze nie było smartfonów a internet czytałam głównie tylko na jednym komputerze, RSSy ulubionych stron dodawałam do programu RSSOwl. Później przerzuciłam się na czytnik RSS Google aby mieć dostęp do ulubionych treści z dowolnego miejsca i urządzenia. Kiedy Google zamknęło swój projekt, szukałam czegoś innego, co spełni moje oczekiwania a dodatkowo będzie działało "w chmurze" aby mogła mieć dostęp do tego wszędzie i w dowolnym momencie. Konkurs na najlepszy czytnik wygrał Feedly. Na komputerze mam dostęp z przeglądarki, na smartfonie zainstalowaną wygodną i przejrzystą aplikację. oczywiście wszystko zsynchronizowane. Uporządkowane tematycznie.

Jeśli chcesz część treści (artykułów) zachować na dłużej sprawdź, co polecam do organizacji zakładek. Tak, by mieć do nich wygodny dostęp z każdego urządzenia i miejsca. Online.

Czytanie artykułów na Kindle


Przegląd prasy mam w Feedly ale nie zawsze mam czas na przeczytanie kilku artykułów. Jeśli nie mogę przeczytać od razu a bardzo mnie coś zainteresuje - wysyłam artykuł na czytnik Kindle za pomocą wtyczki do przeglądarki internetowej (PushToKindle). Kindle staram się mieć zawsze pod ręką i w sytuacji kiedy mam trochę wolnego czasu (np. czekając w kolejce, w szkole itp) mogę go wykorzystać i przeczytać wysłany wcześniej artykuł zamiast ebooka.

Czytaj dalej

Jak oglądać filmy na YouTube w dobrej jakości?

Jak zmienić ustawienia jakości filmu na youtube?


Od jakiegoś czasu uczestniczę w webinarach*, część z nich jest organizowana za pomocą Google Hangout. Prawie za każdym razem pojawiają się pytania na czacie:

  • Dlaczego obraz jest niewyraźny?
  • Dlaczego słabo widać?


Albo pretensje, że nic nie widać bo obraz jest zamazany. Cóż, można to przecież zmienić. Bardzo prosto i bardzo szybko. Zaraz Ci pokażę jak. W tamtym tygodniu trochę się rozpisałam i wyszedł dość długi post (o tym, jak używać Facebooka sprytnie i nie tracić na nim czasu). Dzisiaj, dla równowagi, będzie krótko ale równie praktycznie.

Jak oglądać video YouTube w dobrej jakości?


1. Najedź myszką w prawy dolny róg video aby pokazała się ikona opcji (koło zębate):

Opcje jakości filmu na yt

2. Kliknij w tę ikonę i wybierz "Jakość" (domyślnie masz ustawioną automatyczną i często nie jest to najwyższa jakość obrazu):

ustawienia rozdzielczości video - youtube

3. Wybierz najwyższą liczbę, jaka jest dostępna, w tym przypadku jest to 720p (HD):

zmiana ustawień jakości filmu na youtube

4. I to już wszystko. Prawda, że to bardzo proste? Ciesz się lepszą jakością obrazu :-)

Obraz w dobrej jakości - webinar seminarium

Oczywiście im większa rozdzielczość (lepsza jakość) tym więcej danych do transmisji. Jeśli masz wolne łącze, video może się "przycinać".

*) Czym jest webinar?

To takie seminarium / szkolenie online, na żywo. Podczas takiego spotkania masz możliwość zadawania pytań i uzyskania na nie odpowiedzi eksperta. Bardzo dużo jest bezpłatnych webinarów, często są one powiązane ze sprzedażą konkretnego produktu, którego oczywiście nie musisz kupować jeśli nie masz na to ochoty.
Czytaj dalej

10 kroków do sprytnego korzystania z Facebooka

Jak używać Facebooka sprytnie



Facebook jest serwisem, który większości z nas towarzyszy codziennie. Nie tylko do rozrywki i kontaktu ze znajomymi ale również do pracy. Nie będę rozpisywać się na temat sposobów na skuteczną reklamę i promocję na Facebooku, chciałabym się skupić na czymś, co przyda się nam wszystkim aby korzystać z tego serwisu świadomie.

W którym miejscu jesteś najczęściej?


Założę się, że jest to News Feed czyli Aktualności. W tym miejscu wyświetlają Ci się najpopularniejsze wpisy od znajomych oraz stron, które polubiłaś (ewentualnie najnowsze - jeśli mieniłaś to w ustawieniach) oraz posty sponsorowane. Tu nie Ty decydujesz o tym, co chcesz widzieć ale algorytm Facebooka. Im częściej coś "lajkujesz" lub dodajesz komentarze, tym więcej treści od danej strony/osoby będziesz otrzymywała. Nowo polubione strony będą Ci się wyświetlały częściej niż stare. Ale dalej nie masz kontroli nad tym, co Ci Facebook pokazuje. Pasuje Ci to? Jeśli nie, to czytaj dalej.


Czytaj tylko to, co faktycznie Cię interesuje.

Zamiast czytać to, co proponuje Facebook, porzuć Newsfeed'a (Aktualności) na rzecz list i czytaj to, co chcesz. Ustawiaj powiadomienia tak, by Ci nie przeszkadzały. Udostępniaj swoje treści tylko tym, którym chcesz.

Poniżej streszczenie kilku punków, które pomogą Ci zapanować nad treściami na Facebooku. Dalej są one rozwinięte.

  1. Twórz listy zainteresowań i grupuj strony (fanpage)
  2. Twórz listy (grupy) znajomych - czytaj, publikuj lub ogranicz widoczność postu tylko dla wybranej grupy
  3. Możesz mieć znajomego ale wcale nie musisz czytać tego, co udostępnia
  4. Możesz mieć znajomego, który widzi tylko Twoje posty publiczne (ograniczenia dostępu)
  5. Możesz włączyć powiadomienia dla dowolnego postu na stronie, tablicy znajomego lub nieznajomego (posty publiczne), który Cię zainteresuje
  6. Możesz wyłączyć powiadomienia dla dowolnego postu - przydatne jeśli coś skomentowałaś a oprócz Ciebie komentuje to kilkaset osób ;-)
  7. Możesz komentować/lubić dowolny post jako profil lub strona (jeśli ją masz) w każdej chwili, w dowolnym poście na stronie, tablicy znajomego lub nieznajomego (posty publiczne)
  8. Możesz swoje ulubione grupy (listy) znajomych, listy zainteresowań, grupy do których należysz oraz strony, którymi zarządzasz (fanpage) dodać do głównego menu po lewej aby mieć je zawsze pod ręką
  9. Możesz wybrać osoby, które widza Cię na czacie. dla pozostałych będziesz niewidoczna
  10. Wybierz jakie powiadomienia (i w jaki sposób) chcesz otrzymywać od facebooka

Czytaj dalej

Co zrobić aby nie stracić ważnych plików?

Jak zabezpieczyć się przed utratą danych?

Jednym z najczęstszych pytań, jakie słyszę, kiedy ktoś przychodzi z zepsutym laptopem do serwisu, jest:

Czy da się odzyskać dane?


Oczywiście, że się da! O ile sam dysk nie jest uszkodzony. Laptop może się nie włączać, możesz go nawet nie chcieć naprawiać - jeśli dysk jest sprawny, to Twoje dane są bezpieczne. Można je skopiować na innego laptopa, na dysk zewnętrzny, można też kupić sobie kieszonkę USB na dysk z laptopa i mieć taki właśnie przenośny dysk (jeśli już i tak spisałaś swojego laptopa na straty).

Fajnie, dopóki z dyskiem jest wszystko OK.


A jeśli nie jest? No, to tutaj zaczynają się już schody. W przypadku "niewielkiego" uszkodzenia, czyli pojedynczych bad sectorów - przeważnie udaje się skopiować dane. W przypadku, kiedy ducha wyzionie elektronika - też się czasem da ;-) Mój serwis nie zajmuje się odzyskiwaniem danych więc w trudniejszych przypadkach odsyłam gdzie indziej. Bo odzyskać dane zawsze się da - ale nie zawsze będziesz tego chciała. Bo to kosztuje niemało. Od kilkuset złotych wzwyż, i trudno jest mi podać górną granicę a często na tych kilkuset złotych może się jednak nie skończyć.

Czytaj dalej

6 Narzędzi do tworzenia i edycji dokumentów PDF

Jaki program do zrobienia tworzenia edycji pliku plików PDF


Po ostatnim wpisie na temat pisania po plikach PDF dostałam pytania o to, w jaki sposób tworzyć i edytować te pliki. Postaram się pomóc ;-) Poniżej zestawienie kilku bezpłatnych narzędzi, dzięki którym będziesz mogła to zrobić.

Jak zrobić i edytować PDF?

1. Libre Office, Open Office lub płatny Microsoft Office.


Gdy potrzebujesz dokumentu PDF, przygotowujesz zwykły dokument tekstowy w pakiecie Office, który po prostu zapisujesz w formacie PDF (od jakiegoś czasu jest to możliwe również w płatnym pakiecie Microsoft Office). Możesz też użyć w nim bardziej zaawansowanych funkcji - wstawiać pola wyboru, pola do wpisania tekstu itp. (tu znajdziesz instrukcję). Kiedy będzie Ci potrzebny taki format pliku? Zawsze wtedy, gdy będziesz chciała wysłać komuś dokumenty, np. CV, ofertę współpracy, ofertę dla klienta, udostępnić jakieś materiały na swojej stronie internetowej, przygotować swoją pracę magisterską itp. W takich sytuacjach nigdy nie wysyłaj plików w formacie do edycji. Po pierwsze - nie wygląda to profesjonalnie, po drugie - jeśli ktoś korzysta z innej wersji (nawet tego samego) programu, formatowanie może inaczej wyglądać.

W tych pakietach biurowych możesz również edytować pliki PDF. Po prostu otwórz plik PDF i tyle (otworzy się w programie Draw, który jest w pakiecie). W przypadku Open Office potrzebna jest dodatkowa wtyczka PDFImport, Libre Office nie potrzebuje żadnych dodatków (i radzi sobie z tym lepiej).

2. PDFCreator

Wirtualna drukarka, drukuje do pliku PDF wszystko co chcesz.

Czytaj dalej

Jak zaplanować cykliczną wysyłkę postu do grupy na facebooku?

Jak planować cykliczne wysyłanie postu do grupy na facebooku?

Na grupach fb się nie znam. Wybacz.


Nie prowadzę żadnej. Uczestniczę w kilku ale to przecież nie to samo. Zazwyczaj piszę o sprawach, na których się znam ale dzisiaj zrobię wyjątek i skorzystam z prawa "nie znam się ale się wypowiem" ;)

Dlaczego zaangażowanie w grupie jest ważne, te które je prowadzą, dobrze wiedzą. Jak je podtrzymać również. Dlatego często publikowane są posty cykliczne. Można byłoby powiedzieć, że to taki temat przewodni danego dnia. Może to być tylko jeden wybrany dzień tygodnia, dwa lub kilka dni. Jeśli ja miałabym grupę wzajemnego wsparcia technicznego dla kobiet, takim dniem mogłaby być np. środa i post, w którym każda z nas mogłaby polecić swoją ulubioną aplikację, z której najczęściej korzysta, itp. Albo dzień, w którym chwalimy się, z jakim dziadem wygrałyśmy i w końcu nam coś działa jak powinno. Albo mógłby to być np. Dzień Kota, bo dlaczego nie? Koty są przecież wszędzie.

Jak zrobić to tak, aby robiło się samo?


Co tydzień dodajesz ten sam post. Ok, być może czasem zmieniasz coś w treści postu. A może nie? A może chciałabyś zaoszczędzić te 2 minuty i wyrzucić z głowy myśl o tym zadaniu? może mogłoby się to robić... samo? Facebook udostępnia możliwość wysyłki postu mailem. Wiedziałaś o tym? Każda grupa ma swój adres mailowy (możesz go ustawić) więc wystarczy tylko zaprogramować cotygodniową wysyłkę maila do grupy i już. Pomyślisz, że to takie proste... ale niestety nie. Jeśli chcesz wysyłać samą treść to oczywiście się to sprawdzi. Niestety gdybyś chciała aby Twój post składał się z treści i zdjęcia to możesz o tym zapomnieć. Od niedawna wysyłka maila z załącznikiem do grupy jest niemożliwa.

Ten sposób jest z 2015r i niestety trochę się pozmieniało w narzędziu DLVR - usunęli możliwość wysyłki postu do kolejki za pomocą e-maila. Ale! Możesz sprawdzić Recurpost, który podobno nawet w darmowym planie ma opcję cyklicznego postu w grupie. Bez kombinowania ;-) Sama z niego jeszcze nie korzystałam więc w 100% nie potwierdzę - został polecony w grupie "Pomoc Techniczna dla Kobiet", ale jeśli potrzebujesz takiej opcji, to myślę, ze warto sprawdzić :-)

Automatyczny post ze zdjęciem raz w tygodniu. Ale jak?


Po co w ogóle o tym piszę? Zaczęło się od samego planowania postów, takiego zwykłego ustawiania na konkretna datę i godzinę. A ja się wyrwałam z tą całą cyklicznością, że po co co tydzień wrzucać jak można raz ustawić wysłanie maila do grupy z IFTTT. Poleciłam taki sposób ale wcześniej go nie przetestowałam  dokładnie, sprawdziłam tylko czy dochodzi e-mail do grupy i publikuje się jako post. Nie zrobiłam jednego - nie sprawdziłam tego z załącznikiem. Nie może być tak, że coś powiem, coś polecę a potem to nie będzie działać. Tak to nie ma. Trzeba się poprawić. Nie ma przecież rzeczy niemożliwych i na wszystko da się znaleźć sposób. Więc musiałam go znaleźć. Być może da się prościej? Jeśli tak, to ja o tym po prostu nie wiem. Nie znalazłam.

Czytaj dalej

Jak oddać laptopa do serwisu?

Jak oddać laptopa do serwisu? Skuteczna naprawa.

Co zrobisz gdy Twój laptop się zepsuje? 


Czy wiesz jak oddać laptopa do serwisu? Niby to takie proste i oczywiste. Zanosisz lub wysyłasz i już, prawda? Nie wiem czy wiesz ale od tego, jak dokładnie opiszesz swój problem ze sprzętem, zależy szybkość i niezawodność naprawy. Szczególnie jeśli dotyczy to naprawy gwarancyjnej, kiedy laptop jest wysyłany do serwisu producenta. Często słyszę podczas rozmowy telefonicznej: "Mój laptop nie działa". Wtedy zadaję pierwsze pytanie - Laptop nie włącza się w ogóle (nie reaguje na przycisk włącznika) czy nie uruchamia się system (nie można zalogować się do systemu)?

Jak myślisz, jaka jest odpowiedź?


Laptop nie działa czyli nie można dostać się na pulpit. A ja bym raczej powiedziała, że niedziałający to taki, który się nie uruchamia. Ja wiem, że nie każdy musi się znać i dla Ciebie być może to żadna różnica, czy nie możesz włączyć laptopa czy zalogować się do systemu. Rozumiem. Przecież dlatego dzwonisz lub przychodzisz do serwisu. I kilka razy już usłyszałam, że "przecież ja się nie znam, do fachowców dzwonię". I wtedy zastanawiam się, czy przypadkiem ten ktoś nie chciał się dodzwonić do jasnowidza i niechcący wykręcił mu się numer serwisu. Oczywiście, że nie musisz się znać ale zdradzę Ci jeden sekret. Sekret, dzięki któremu skuteczniej będziesz mogła zgłaszać wszelkie awarie (nie tylko laptopów).

Opisz, co widzisz! To takie proste.


Praktycznie przy każdym zgłoszeniu zadaję mnóstwo pytań. Nie dlatego, że jestem wścibska. Na podstawie tego co widzę, opisu klienta, wiedzy na temat tego, jak sprzęt zachowywał się wcześniej i czy był już kiedyś serwisowany, mogę ocenić co może być przyczyną awarii i ile będzie kosztowała naprawa. Tak "od ręki". W 90% to, co zdiagnozuję na podstawie tego co widzę i wiem od klienta, potwierdza się przy pełnej diagnozie sprzętu przez serwisanta. Poza tym pełny opis objawów (co się dzieje, w jakiej sytuacji itp.) przyspiesza proces samej naprawy. Wiadomo wtedy czego szukać.

Czytaj dalej