Jak czytać internet... wygodnie?

Jak czytać internet wygodnie? Feedly, wtyczki Chrome i Opera, wysyłanie na Kindle


Jeśli masz tak samo jak ja, masę otwartych zakładek w przeglądarce z ciekawymi artykułami, które czekają na "później". Kilka, kilkanaście (kilkadziesiąt? ;-)) stron i blogów, które śledzisz i czytasz. Wkurzają Cię wszędobylskie banery z reklamami, które przeszkadzają w skupieniu się nad tekstem. Zdradzę Cię kilka wtyczek do przeglądarki i narzędzi, które pomogą uporządkować treści.

Agregatory treści


Za pomocą agregatorów treści możesz sobie stworzyć sama "gazetę" dokładnie z takimi artykułami, które Cię interesują. Spersonalizowany przegląd prasy np. do porannej kawy lub wieczornej herbaty ;-) Polecam Ci również porządki na Facebooku, o których pisałam wcześniej.

W czasach, kiedy jeszcze nie było smartfonów a internet czytałam głównie tylko na jednym komputerze, RSSy ulubionych stron dodawałam do programu RSSOwl. Później przerzuciłam się na czytnik RSS Google aby mieć dostęp do ulubionych treści z dowolnego miejsca i urządzenia. Kiedy Google zamknęło swój projekt, szukałam czegoś innego, co spełni moje oczekiwania a dodatkowo będzie działało "w chmurze" aby mogła mieć dostęp do tego wszędzie i w dowolnym momencie. Konkurs na najlepszy czytnik wygrał Feedly. Na komputerze mam dostęp z przeglądarki, na smartfonie zainstalowaną wygodną i przejrzystą aplikację. oczywiście wszystko zsynchronizowane. Uporządkowane tematycznie.

Jeśli chcesz część treści (artykułów) zachować na dłużej sprawdź, co polecam do organizacji zakładek. Tak, by mieć do nich wygodny dostęp z każdego urządzenia i miejsca. Online.

Czytanie artykułów na Kindle


Przegląd prasy mam w Feedly ale nie zawsze mam czas na przeczytanie kilku artykułów. Jeśli nie mogę przeczytać od razu a bardzo mnie coś zainteresuje - wysyłam artykuł na czytnik Kindle za pomocą wtyczki do przeglądarki internetowej (PushToKindle). Kindle staram się mieć zawsze pod ręką i w sytuacji kiedy mam trochę wolnego czasu (np. czekając w kolejce, w szkole itp) mogę go wykorzystać i przeczytać wysłany wcześniej artykuł zamiast ebooka.

Czytaj dalej

Jak oglądać filmy na YouTube w dobrej jakości?

Jak zmienić ustawienia jakości filmu na youtube?


Od jakiegoś czasu uczestniczę w webinarach*, część z nich jest organizowana za pomocą Google Hangout. Prawie za każdym razem pojawiają się pytania na czacie:

  • Dlaczego obraz jest niewyraźny?
  • Dlaczego słabo widać?


Albo pretensje, że nic nie widać bo obraz jest zamazany. Cóż, można to przecież zmienić. Bardzo prosto i bardzo szybko. Zaraz Ci pokażę jak. W tamtym tygodniu trochę się rozpisałam i wyszedł dość długi post (o tym, jak używać Facebooka sprytnie i nie tracić na nim czasu). Dzisiaj, dla równowagi, będzie krótko ale równie praktycznie.

Jak oglądać video YouTube w dobrej jakości?


1. Najedź myszką w prawy dolny róg video aby pokazała się ikona opcji (koło zębate):

Opcje jakości filmu na yt

2. Kliknij w tę ikonę i wybierz "Jakość" (domyślnie masz ustawioną automatyczną i często nie jest to najwyższa jakość obrazu):

ustawienia rozdzielczości video - youtube

3. Wybierz najwyższą liczbę, jaka jest dostępna, w tym przypadku jest to 720p (HD):

zmiana ustawień jakości filmu na youtube

4. I to już wszystko. Prawda, że to bardzo proste? Ciesz się lepszą jakością obrazu :-)

Obraz w dobrej jakości - webinar seminarium

Oczywiście im większa rozdzielczość (lepsza jakość) tym więcej danych do transmisji. Jeśli masz wolne łącze, video może się "przycinać".

*) Czym jest webinar?

To takie seminarium / szkolenie online, na żywo. Podczas takiego spotkania masz możliwość zadawania pytań i uzyskania na nie odpowiedzi eksperta. Bardzo dużo jest bezpłatnych webinarów, często są one powiązane ze sprzedażą konkretnego produktu, którego oczywiście nie musisz kupować jeśli nie masz na to ochoty.
Czytaj dalej

10 kroków do sprytnego korzystania z Facebooka

Jak używać Facebooka sprytnie



Facebook jest serwisem, który większości z nas towarzyszy codziennie. Nie tylko do rozrywki i kontaktu ze znajomymi ale również do pracy. Nie będę rozpisywać się na temat sposobów na skuteczną reklamę i promocję na Facebooku, chciałabym się skupić na czymś, co przyda się nam wszystkim aby korzystać z tego serwisu świadomie.

W którym miejscu jesteś najczęściej?


Założę się, że jest to News Feed czyli Aktualności. W tym miejscu wyświetlają Ci się najpopularniejsze wpisy od znajomych oraz stron, które polubiłaś (ewentualnie najnowsze - jeśli mieniłaś to w ustawieniach) oraz posty sponsorowane. Tu nie Ty decydujesz o tym, co chcesz widzieć ale algorytm Facebooka. Im częściej coś "lajkujesz" lub dodajesz komentarze, tym więcej treści od danej strony/osoby będziesz otrzymywała. Nowo polubione strony będą Ci się wyświetlały częściej niż stare. Ale dalej nie masz kontroli nad tym, co Ci Facebook pokazuje. Pasuje Ci to? Jeśli nie, to czytaj dalej.


Czytaj tylko to, co faktycznie Cię interesuje.

Zamiast czytać to, co proponuje Facebook, porzuć Newsfeed'a (Aktualności) na rzecz list i czytaj to, co chcesz. Ustawiaj powiadomienia tak, by Ci nie przeszkadzały. Udostępniaj swoje treści tylko tym, którym chcesz.

Poniżej streszczenie kilku punków, które pomogą Ci zapanować nad treściami na Facebooku. Dalej są one rozwinięte.

  1. Twórz listy zainteresowań i grupuj strony (fanpage)
  2. Twórz listy (grupy) znajomych - czytaj, publikuj lub ogranicz widoczność postu tylko dla wybranej grupy
  3. Możesz mieć znajomego ale wcale nie musisz czytać tego, co udostępnia
  4. Możesz mieć znajomego, który widzi tylko Twoje posty publiczne (ograniczenia dostępu)
  5. Możesz włączyć powiadomienia dla dowolnego postu na stronie, tablicy znajomego lub nieznajomego (posty publiczne), który Cię zainteresuje
  6. Możesz wyłączyć powiadomienia dla dowolnego postu - przydatne jeśli coś skomentowałaś a oprócz Ciebie komentuje to kilkaset osób ;-)
  7. Możesz komentować/lubić dowolny post jako profil lub strona (jeśli ją masz) w każdej chwili, w dowolnym poście na stronie, tablicy znajomego lub nieznajomego (posty publiczne)
  8. Możesz swoje ulubione grupy (listy) znajomych, listy zainteresowań, grupy do których należysz oraz strony, którymi zarządzasz (fanpage) dodać do głównego menu po lewej aby mieć je zawsze pod ręką
  9. Możesz wybrać osoby, które widza Cię na czacie. dla pozostałych będziesz niewidoczna
  10. Wybierz jakie powiadomienia (i w jaki sposób) chcesz otrzymywać od facebooka

Czytaj dalej

Co zrobić aby nie stracić ważnych plików?

Jak zabezpieczyć się przed utratą danych?

Jednym z najczęstszych pytań, jakie słyszę, kiedy ktoś przychodzi z zepsutym laptopem do serwisu, jest:

Czy da się odzyskać dane?


Oczywiście, że się da! O ile sam dysk nie jest uszkodzony. Laptop może się nie włączać, możesz go nawet nie chcieć naprawiać - jeśli dysk jest sprawny, to Twoje dane są bezpieczne. Można je skopiować na innego laptopa, na dysk zewnętrzny, można też kupić sobie kieszonkę USB na dysk z laptopa i mieć taki właśnie przenośny dysk (jeśli już i tak spisałaś swojego laptopa na straty).

Fajnie, dopóki z dyskiem jest wszystko OK.


A jeśli nie jest? No, to tutaj zaczynają się już schody. W przypadku "niewielkiego" uszkodzenia, czyli pojedynczych bad sectorów - przeważnie udaje się skopiować dane. W przypadku, kiedy ducha wyzionie elektronika - też się czasem da ;-) Mój serwis nie zajmuje się odzyskiwaniem danych więc w trudniejszych przypadkach odsyłam gdzie indziej. Bo odzyskać dane zawsze się da - ale nie zawsze będziesz tego chciała. Bo to kosztuje niemało. Od kilkuset złotych wzwyż, i trudno jest mi podać górną granicę a często na tych kilkuset złotych może się jednak nie skończyć.

Czytaj dalej

6 Narzędzi do tworzenia i edycji dokumentów PDF

Jaki program do zrobienia tworzenia edycji pliku plików PDF


Po ostatnim wpisie na temat pisania po plikach PDF dostałam pytania o to, w jaki sposób tworzyć i edytować te pliki. Postaram się pomóc ;-) Poniżej zestawienie kilku bezpłatnych narzędzi, dzięki którym będziesz mogła to zrobić.

Jak zrobić i edytować PDF?

1. Libre Office, Open Office lub płatny Microsoft Office.


Gdy potrzebujesz dokumentu PDF, przygotowujesz zwykły dokument tekstowy w pakiecie Office, który po prostu zapisujesz w formacie PDF (od jakiegoś czasu jest to możliwe również w płatnym pakiecie Microsoft Office). Możesz też użyć w nim bardziej zaawansowanych funkcji - wstawiać pola wyboru, pola do wpisania tekstu itp. (tu znajdziesz instrukcję). Kiedy będzie Ci potrzebny taki format pliku? Zawsze wtedy, gdy będziesz chciała wysłać komuś dokumenty, np. CV, ofertę współpracy, ofertę dla klienta, udostępnić jakieś materiały na swojej stronie internetowej, przygotować swoją pracę magisterską itp. W takich sytuacjach nigdy nie wysyłaj plików w formacie do edycji. Po pierwsze - nie wygląda to profesjonalnie, po drugie - jeśli ktoś korzysta z innej wersji (nawet tego samego) programu, formatowanie może inaczej wyglądać.

W tych pakietach biurowych możesz również edytować pliki PDF. Po prostu otwórz plik PDF i tyle (otworzy się w programie Draw, który jest w pakiecie). W przypadku Open Office potrzebna jest dodatkowa wtyczka PDFImport, Libre Office nie potrzebuje żadnych dodatków (i radzi sobie z tym lepiej).

2. PDFCreator

Wirtualna drukarka, drukuje do pliku PDF wszystko co chcesz.

Czytaj dalej

Jak zaplanować cykliczną wysyłkę postu do grupy na facebooku?

Jak planować cykliczne wysyłanie postu do grupy na facebooku?

Na grupach fb się nie znam. Wybacz.


Nie prowadzę żadnej. Uczestniczę w kilku ale to przecież nie to samo. Zazwyczaj piszę o sprawach, na których się znam ale dzisiaj zrobię wyjątek i skorzystam z prawa "nie znam się ale się wypowiem" ;)

Dlaczego zaangażowanie w grupie jest ważne, te które je prowadzą, dobrze wiedzą. Jak je podtrzymać również. Dlatego często publikowane są posty cykliczne. Można byłoby powiedzieć, że to taki temat przewodni danego dnia. Może to być tylko jeden wybrany dzień tygodnia, dwa lub kilka dni. Jeśli ja miałabym grupę wzajemnego wsparcia technicznego dla kobiet, takim dniem mogłaby być np. środa i post, w którym każda z nas mogłaby polecić swoją ulubioną aplikację, z której najczęściej korzysta, itp. Albo dzień, w którym chwalimy się, z jakim dziadem wygrałyśmy i w końcu nam coś działa jak powinno. Albo mógłby to być np. Dzień Kota, bo dlaczego nie? Koty są przecież wszędzie.

Jak zrobić to tak, aby robiło się samo?


Co tydzień dodajesz ten sam post. Ok, być może czasem zmieniasz coś w treści postu. A może nie? A może chciałabyś zaoszczędzić te 2 minuty i wyrzucić z głowy myśl o tym zadaniu? może mogłoby się to robić... samo? Facebook udostępnia możliwość wysyłki postu mailem. Wiedziałaś o tym? Każda grupa ma swój adres mailowy (możesz go ustawić) więc wystarczy tylko zaprogramować cotygodniową wysyłkę maila do grupy i już. Pomyślisz, że to takie proste... ale niestety nie. Jeśli chcesz wysyłać samą treść to oczywiście się to sprawdzi. Niestety gdybyś chciała aby Twój post składał się z treści i zdjęcia to możesz o tym zapomnieć. Od niedawna wysyłka maila z załącznikiem do grupy jest niemożliwa.

Ten sposób jest z 2015r i niestety trochę się pozmieniało w narzędziu DLVR - usunęli możliwość wysyłki postu do kolejki za pomocą e-maila. Ale! Możesz sprawdzić Recurpost, który podobno nawet w darmowym planie ma opcję cyklicznego postu w grupie. Bez kombinowania ;-) Sama z niego jeszcze nie korzystałam więc w 100% nie potwierdzę - został polecony w grupie "Pomoc Techniczna dla Kobiet", ale jeśli potrzebujesz takiej opcji, to myślę, ze warto sprawdzić :-)

Automatyczny post ze zdjęciem raz w tygodniu. Ale jak?


Po co w ogóle o tym piszę? Zaczęło się od samego planowania postów, takiego zwykłego ustawiania na konkretna datę i godzinę. A ja się wyrwałam z tą całą cyklicznością, że po co co tydzień wrzucać jak można raz ustawić wysłanie maila do grupy z IFTTT. Poleciłam taki sposób ale wcześniej go nie przetestowałam  dokładnie, sprawdziłam tylko czy dochodzi e-mail do grupy i publikuje się jako post. Nie zrobiłam jednego - nie sprawdziłam tego z załącznikiem. Nie może być tak, że coś powiem, coś polecę a potem to nie będzie działać. Tak to nie ma. Trzeba się poprawić. Nie ma przecież rzeczy niemożliwych i na wszystko da się znaleźć sposób. Więc musiałam go znaleźć. Być może da się prościej? Jeśli tak, to ja o tym po prostu nie wiem. Nie znalazłam.

Czytaj dalej

Jak oddać laptopa do serwisu?

Jak oddać laptopa do serwisu? Skuteczna naprawa.

Co zrobisz gdy Twój laptop się zepsuje? 


Czy wiesz jak oddać laptopa do serwisu? Niby to takie proste i oczywiste. Zanosisz lub wysyłasz i już, prawda? Nie wiem czy wiesz ale od tego, jak dokładnie opiszesz swój problem ze sprzętem, zależy szybkość i niezawodność naprawy. Szczególnie jeśli dotyczy to naprawy gwarancyjnej, kiedy laptop jest wysyłany do serwisu producenta. Często słyszę podczas rozmowy telefonicznej: "Mój laptop nie działa". Wtedy zadaję pierwsze pytanie - Laptop nie włącza się w ogóle (nie reaguje na przycisk włącznika) czy nie uruchamia się system (nie można zalogować się do systemu)?

Jak myślisz, jaka jest odpowiedź?


Laptop nie działa czyli nie można dostać się na pulpit. A ja bym raczej powiedziała, że niedziałający to taki, który się nie uruchamia. Ja wiem, że nie każdy musi się znać i dla Ciebie być może to żadna różnica, czy nie możesz włączyć laptopa czy zalogować się do systemu. Rozumiem. Przecież dlatego dzwonisz lub przychodzisz do serwisu. I kilka razy już usłyszałam, że "przecież ja się nie znam, do fachowców dzwonię". I wtedy zastanawiam się, czy przypadkiem ten ktoś nie chciał się dodzwonić do jasnowidza i niechcący wykręcił mu się numer serwisu. Oczywiście, że nie musisz się znać ale zdradzę Ci jeden sekret. Sekret, dzięki któremu skuteczniej będziesz mogła zgłaszać wszelkie awarie (nie tylko laptopów).

Opisz, co widzisz! To takie proste.


Praktycznie przy każdym zgłoszeniu zadaję mnóstwo pytań. Nie dlatego, że jestem wścibska. Na podstawie tego co widzę, opisu klienta, wiedzy na temat tego, jak sprzęt zachowywał się wcześniej i czy był już kiedyś serwisowany, mogę ocenić co może być przyczyną awarii i ile będzie kosztowała naprawa. Tak "od ręki". W 90% to, co zdiagnozuję na podstawie tego co widzę i wiem od klienta, potwierdza się przy pełnej diagnozie sprzętu przez serwisanta. Poza tym pełny opis objawów (co się dzieje, w jakiej sytuacji itp.) przyspiesza proces samej naprawy. Wiadomo wtedy czego szukać.

Czytaj dalej