Jak sprawdzić, które pliki zajmują najwięcej miejsca na dysku?

Dawno temu, gdy mój tato konsultował zakup naszego domowego komputera z jakimś znajomym fachowcem, pytał o to, jaki wybrać do niego dysk. Nie było wtedy szaleństwa — pojemności dysków liczył się jeszcze w megabajtach. I ten kolega powiedział mu - „Prawda jest taka, że po jakimś czasie każdy będzie za mały.

Nie wiem, czy u Was tak jest, ale to jednak często się sprawdza. W sumie w tej chwili im większe mamy dyski w komputerach, tym mniejszą uwagę przywiązujemy do tego, by robić na nich porządki. Usuwać niepotrzebne pliki. Przeglądać zawartość naszych katalogów. Do tego mamy jeszcze dyski przenośne i chmury — tyle plików możemy tam upchać! Tylko czy faktycznie potrzebujemy tych wszystkich danych?

Im więcej mamy, tym mniejsza jest chęć i motywacja do przeglądania tego wszystkiego — bo to przecież zajmuje strasznie dużo czasu. Tylko kiedyś miejsce może się skończyć i co zrobisz? Wymienisz dysk na większy i cały ten bajzel na niego przerzucisz? ;-)

Gdy chcesz szybko sprawdzić, jakie pliki zajmują najwięcej miejsca, pomoże Ci w tym mały, prosty program WinDirStat (dla Windows, odpowiednik dla Linuksa oraz Maca), który w przyjazny sposób, po krótkim przeskanowaniu dysku, pokaże Ci te dane. Wystarczy, że rzucisz okiem na graficznie przedstawione wyniki skanowania i szybko namierzysz największe katalogi i pliki.

Program jest w 100% FREE, na licencji GPL.


Jak sprawdzić, co zajmuje mi miejsce na dysku komputera?


Może też się tak zdarzyć, że wcale nie masz dużo danych. Sporo miejsca mogą też zajmować różne śmieci”, które z biegiem czasu się gromadzą. Pliki tymczasowe, logi. Jeśli nie wiesz, czy coś możesz usunąć, czy nie — lepiej nie usuwaj sama. Możesz użyć np. Temp File Cleaner lub narzędzia wbudowanego do systemu Windows — Oczyszczanie dysku.



Czytaj dalej

Jak zrobić transmisję live na Facebooku za pomocą OBS? (również w grupie)

Jak zrobić live webinar w grupie facebook wywiad i transmitować na wiele kanałów jednocześnie?


Niedawno pomagałam Sylwii zdalnie (z wykorzystaniem połączenia zdalnego pulpitu - VNC) skonfigurować program do transmisji Live (OBS Studio) oraz przeprowadzić testy webinarów, i w końcu pierwszy webinar w grupie na Facebooku.

Tutaj starałam się zebrać linki oraz podstawowe funkcje i możliwości, bo być może i Tobie się one przydadzą. A jeśli chciałabyś mieć wsparcie i pomoc przy ogarnięciu tego tematu wspólnie, śmiało możesz do mnie napisać maila lub wiadomość na Fanpage'u.


Czego dowiesz się z tego artykułu?


  • Jakie są podstawowe ustawienia programu, scen i źródeł
  • Jak rozwiązać najczęstsze problemy
  • W jaki sposób możesz testować nagrywanie i transmisję
  • Podam Ci nazwy bezpłatnych i prostych programów, za pomocą których będziesz mogła przyciąć i edytować swoje nagranie, aby udostępnić je w innym miejscu (np. na swojej stronie)
  • Jak zrobić transmisję - wywiad za pomocą OBS i Skype
  • Jak przeprowadzić transmisję jednocześnie na kilku kanałach (Facebook, YouTube, itp)




OBS Studio - ustawienia

Zmiana języka w OBS Studio:


1. File > Settings > General > Language
2. Kliknij [OK]
3. Zamknij i uruchom ponownie OBS.

Podstawowe ustawienia OBS:



1. Menu Plik > Ustawienia > Główne > Wyjście
(opcjonalnie zaznacz)
  • Pokaż komunikat potwierdzenia uruchomienia streamowania
  • Pokaż komunikat potwierdzenia zatrzymania streamowania

zaznacz
  • Automatyczne nagrywanie streamu (jeśli chcesz, aby nagranie zapisało się również na dysku Twojego komputera)
  • Zachowaj nagranie po zatrzymaniu streamu (aby zachować kopię nagrania na dysku komputera) // będziesz miała nagranie w lepszej jakości, niż pobrane później z serwisu, na którym prowadziłaś transmisję; możesz to też traktować jako dodatkowy backup (bywały przypadki, że transmisje nie zapisywały się lub znikały)

2. Menu Plik > Ustawienia > Stream
  • Typ Streamu: Serwisy strumieniowania
  • Serwis: Facebook Live (jeśli chcesz prowadzić transmisję na Facebooku; dla innych serwisów analogicznie)
  • Serwer: Default (domyślny)
  • Klucz transmisji: [tu wklejasz klucz z Facebooka, który uzyskasz przed przeprowadzeniem transmisji - pobierz instrukcję w PDF v0.1*)
*) Instrukcja była robiona jakiś czas temu, w tej chwili nie potrzebujesz żadnego magicznego przycisku do zaplanowania i prowadzenia transmisji w grupie za pomocą OBS i samo okno do transmisji też wygląda trochę inaczej. W wolnej chwili postaram się zaktualizować instrukcję.

3. Menu Plik > Ustawienia > Wyjście


  • Streaming > Bitrate dźwięku: 128
  • Nagrywanie > Ścieżka pliku: [tu wybierz miejsce (katalog), w którym zapisze się nagranie]
  • Nagrywanie > Format nagrywania: mp4 lub mkv // jak zmienić mkv na mp4: https://www.digitaltrends.com/computing/how-to-convert-mkv-files-to-mp4-format/

4. Menu Plik > Ustawienia > Dźwięk


  • Mikrofon/dodatkowe urządzenie audio (1 i 2): ustaw, jeśli używasz innego mikrofonu niż domyślny (lub jeśli masz dwa mikrofony)

5. Menu Plik > Ustawienia > Obraz

[tu ustawiasz rozdzielczość bazową (jaka jest) i wynikową (jaką rozdzielczość będzie miało nagranie)

6. Po zmianie ustawień kliknij w prawym dolnym rogu okna [Zastosuj] lub [OK]


Oczywiście możesz eksperymentować z ustawieniami - szczególnie jeśli chodzi o jakość obrazu i dźwięku. Pamiętaj tylko o tym, że im lepszą jakość ustawisz, tym więcej danych będziesz musiała przesyłać, w związku z tym mogą pojawić się problemy przy transmisji. No i oczywiście - dobre połączenie internetowe to podstawa! Polecam też (o ile masz taką możliwość) zamiast wifi, korzystać z poczciwego kabla ;-)

Przełącz na widok Studio

Aby móc zmieniać widoki scen tak, by nie były one widoczne na ekranach widzów - włącz w OBS widok "Studio"- w ten sposób możesz sobie przygotowywać / podglądać sceny zanim pokażesz ten widok publicznie. Jeśli wszystko jest ok - wrzucasz widok sceny na live.

Jak zrobić transmisję live w grupie na facebooku i pokazać prezentację?


Gdy włączysz ten tryb, OBS będzie wyglądał tak:


Jak zrobić transmisję live w grupie na facebooku i pokazać pulpit?


Ustawienia scen (wybór źródeł)

Scen nie musisz ustawiać za każdym razem, możesz sobie przygotować to wcześniej, dużo wcześniej przed transmisją. W każdej scenie możesz ustawić jedno lub kilka źródeł - np. Tylko obraz z kamery / Prezentacja + obraz z kamery w mniejszym okienku, gdzieś w rogu / Tylko prezentacja. Możesz też dodać swoje logo (najlepiej, gdy będzie miało przezroczyste tło), napis / podpis, pokaz slajdów lub film. Za pomocą OBS możesz również przygotować wywiad - wystarczy, że jako źródło wybierzesz okno Skype rozmowy. Wszystkie źródła można dopasować (przyciąć kadrować) - tu pokazane jest to na przykładzie przygotowywania wywiadu przez Skype.

Jeśli w jednej ze scen wybrałaś już jako źródło obraz z kamery, w innej scenie wybierz to, istniejące już źródło, zamiast tworzyć kolejne:


dodaj źródło obrazu z kamery - obs

Ustawienia mikrofonu

Możesz zmienić w głównych ustawieniach programu OBS, ale możesz też za każdym razem wybrać źródło w mikserze (wystarczy kliknąć na koło zębate przy mikrofonie / wejściu liniowym:

Ustawienia mikrofonu w OBS


Ustawienia mikrofonu w OBS




Problemy ze źródłami - czarny lub biały ekran zamiast obrazu


Być może nie doświadczysz takich problemów, a może pojawi się więcej (choć życzę Ci ich jak najmniej!). Ja spotkałam się z takimi:

CZARNY EKRAN w przeglądarce (Chrome i inne) - widok okna


  • sprawdź, czy używasz najnowszej wersji przeglądarki. Jeśli nie - zaktualizuj
  • wyłącz akcelerację sprzętową w Chrome (Ustawienia > Zaawansowane)
Co zrobić gdy w OBS jest czarny ekran z chrome?

BIAŁY EKRAN w prezentacji Power Point (Slide Show - pełny ekran)



  • wyłącz akcelerację sprzętową w Options > Advanced (Ustawienia > Zaawansowane)
    Zaznacz pole "Disable hardware graphics acceleration" (nie wiem, jak dokładnie jest to przetłumaczone w polskiej wersji PowerPoint, ale chodzi o wyłączenie sprzętowej akceleracji). Zatwierdź zmiany.
Co zrobić gdy jest biały ekran zamiast prezentacji w PowerPoint?



  • Wejdź w "Set Up Slide Show"

biały ekran zamiast prezentacji w PowerPoint

ustaw widok okna: "Browsed by an individual (window)" i zatwierdź zmiany klikając [OK]
[UWAGA: To ustawienie musisz zmienić za każdym razem!]

Co zrobić gdy jest biały ekran zamiast prezentacji? - OBS Studio


CZARNY EKRAN z kamery


  • Jeśli używasz kamery zewnętrznej, podłączanej przez złącze USB, sprawdź, do jakiego gniazda jest podłączona - USB 2.0 (czarna płytka w gnieździe USB w laptopie) czy USB 3.0 (niebieska płytka w gnieździe USB w laptopie). Jeśli jest podłączona do USB 3.0, podłącz ją do gniazda USB 2.0
  • Jeśli nadal nie ma obrazu, otwórz właściwości źródła "Urządzenie do przechwytywania wideo" i ustaw własną rozdzielczość. Zatwierdź zmiany.
Nie ma obrazu z kamery w OBS Studio, jest czarny obraz z kamery



Gdzie i jak nauczyć się i przetestować OBS?


Skonfigurować OBS, dodać sceny i źródła do scen oraz sprawdzić "jak to będzie wyglądało" możesz bez robienia transmisji. Taki pierwszy test i oswojenie się z opcjami możesz zrobić za pomocą nagrania tego do pliku wideo i później go odtworzyć. Na dole podaję też linki do źródeł, gdzie możesz znaleźć wideo tutoriale n/t ustawiania scen i wyboru źródeł.

Jeśli chcesz oswoić się z samą formą LIVE, polecam Ci grupę na Facebooku "Transmisje live z radochą", założoną i prowadzoną przez Karolinę Wilk (Mamę poza schematami). W tej zamkniętej społeczności Karolina prowadzi wyzwania, które pomogą Ci się oswoić z kamerą i transmisjami.

Pierwszą, próbną transmisję polecam zrobić na tajnej grupie na Facebooku (możesz ją utworzyć i tam wszystko testować sama lub w małym gronie) lub na swoim prywatnym profilu na Facebooku z opcją widoczności "Tylko Ty" (lub Ty i osoba/osoby, z którymi chcesz to przetestować.

Jeśli chciałabyś mieć wsparcie i pomoc przy ogarnięciu tego tematu wspólnie, śmiało możesz do mnie napisać maila lub wiadomość na Fanpage'u. Mogę zdalnie Ci pomóc (VNC + Skype) lub ustawić wszystko za Ciebie. Dodatkowo będziesz miała mini trening OBS ;-) EDIT: Aktualnie nie przyjmuję nowych zleceń na pomoc zdalną.

UWAGA: Aby transmitować z OBS w grupie, trzeba użyć specjalnie przygotowanego przycisku (instrukcję, którą robiłam dla Sylwii, znajdziesz tu).

Pamiętaj aby przed transmisją:


  • sprawdzić czy jest dźwięk (z odpowiedniego mikrofonu - jeśli używasz zewnętrznego)
  • sprawdzić czy jest obraz ze wszystkich źródeł (kamera / prezentacja / pulpit / okno programu / film / pokaz slajdów / logo) [nie minimalizuj okien otwartych programów (np. przeglądarki), które chcesz używać w transmisji]
  • sprawdź ustawienia kamery - ustaw ją w odpowiedniej odległości [możesz też kadrować - prawy przycisk myszy/touchpada na źródle > Przekształcenie obrazu > Edycja przekształceń]
  • wyłącz niepotrzebne aplikacje działające w tle - w ten sposób zwolnisz zasoby komputera (CPU/RAM) i zmniejszyć prawdopodobieństwo wyskakujących lub dźwiękowych powiadomień
  • dostosuj powiadomienia (wycisz) w przeglądarce lub w Skype (jeśli będziesz prowadziła wywiad - aby nikt do Ciebie nie dobijał się w tym czasie)
  • przygotuj sobie telefon / tablet / drugi komputer (lub drugi monitor), aby wygodnie czytać komentarze podczas transmisji. Możesz też przełączać się na okno przeglądarki z otwartymi komentarzami. (Na pytania w komentarzach możesz tez odpowiadać dopiero po prezentacji). Chodzi o to, ze w przypadku transmisji przez OBS nie widzisz obok komentarzy.
  • Oczywiście możesz sobie przygotować ściągę z wypunktowanymi rzeczami, o których chciałabyś powiedzieć - ale to już raczej kwestia tego, co merytorycznie powinnaś przygotować do Webinaru / Live'a ;-)
  • Jeśli coś nie będzie chciało działać - spokojnie. Zawsze mogą pojawić się jakieś nieprzewidziane sytuacje. To jeszcze nie koniec świata. Aby je ograniczyć (bo całkowicie nie da się tego wyeliminować) - warto sprawdzić wszystko odpowiednio wcześniej, przed wejściem "live".


Jak pobrać wideo z przeprowadzoną transmisją aby wrzucić ją na stronę / kanał w YouTube / platformę z kursem?


Nagrane możesz pobrać z serwisu, w którym prowadziłaś transmisję. Możesz też wykorzystać nagrane na dysku wideo, które będzie w lepszej jakości (o ile ustawiłaś automatyczne nagrywanie do pliku / włączyłaś nagrywanie podczas transmisji). Warto nagrywać na dysk. W ostatnim czasie już kilka razy widziałam informację, że czyjś live zniknął lub został usunięty przez Facebooka. Albo niechcący się usunęło. Takie nagrywanie możesz traktować jako backup - szczególnie, gdy chcesz je później wykorzystać (lub choćby udostępnić powtórkę).

Gdy zaczniesz transmisję i czekasz, aż zbierze się większa ilość osób - mów coś, ale gdy już będziesz chciała zaczynać - przedstaw się jeszcze raz, powiedz jaki jest temat webinaru / szkolenia - jeśli będziesz chciała wykorzystać w innym miejscu to nagranie, przytniesz początek (bo często jest niepotrzebny) a wstęp i powitanie zostanie ;-)

Oprogramowanie do edycji Twojego pliku wideo:

  • Do obcięcia początku (i ewentualnie końca) nagrania możesz skorzystać z programu LosslessCut (OpenSource). Oczywiście, jeśli chcesz edytować wideo, dodać coś do niego, pociąć - skorzystaj z bardziej zaawansowanego programu do obróbki wideo (z bezpłatnych - open source np. ShotcutOpenShot), ale jeśli chcesz tylko obciąć początek, to narzędzie sprawdzi sie idealnie - służy tylko do tego.
  • Do optymalizacji video - zmniejszenia rozmiaru pliku: HandBrake [tu znajdziesz przykładową konfigurację]
Specjalnie wybrałam oprogramowanie tylko z otwartymi źródłami (open source) - możesz je wykorzystać również w celach komercyjnych. W przypadku innych, sprawdź koniecznie licencję. Często są one bezpłatne, ale tylko do użytku osobistego.

Może Ci się też spodobać i przydać:




Transmisja wywiadu za pomocą OBS i Skype


To jest oczywiście możliwe! Wystarczy odpowiednio przygotować sobie sceny i jako jedno ze źródeł wybrać okno rozmowy Skype, a drugie - swoją kamerę. Możesz też dodać podpisy pod obrazami z kamery, aby było wiadomo kto jest kto. Więcej znajdziesz w tym video-tutorialu [ENG].


Jak prowadzić transmisję na kilku kanałach jednocześnie?

Skorzystaj z serwisów, które "powielą" Twojego live'a, może to być m.in.:


Dodatkowe źródła i wideo tutoriale, w których szczegółowo jest przedstawione dodawanie scen w OBS i wybieranie źródeł:


  • Iag Anderson - pierwsze źródło w temacie Facebook Live + OBS, na które trafiłam (dość dawno temu już to było, ale więcej nie szukałam - tu jest wszystko). Szczegółowe wideo instrukcje na YouTube oraz dokładny i czytelny opis na blogu. [ENG]
  • Marta Krasnodębska - najlepsze źródło w języku polskim, które znam. Oprócz obejrzenia podlinkowanego wideo tutorialu, warto też dołączyć do jej grupy na Facebooku Hakerki Sukcesu. Tam Marta prowadzi co miesiąc bezpłatne wyzwania w temacie strategii biznesu online, budowania marki, tworzeniu produktów cyfrowych,  promocji i reklamie na Facebooku oraz growth hackingu. [PL]

Materiały i linki od Facebooka:


Alternatywa dla OBS Studio:


  • XSplit - wersja bezpłatna i płatna [aplikacja desktopowa (komputerowa)]
    W artykule Jak korzystać z Google Hangout w YouTube Live? są do pobrania moje "notatki" ze screenami - jak skonfigurować XSplite do transmisji YouTube Live.
  • BeLive.tv - wersja bezpłatna i płatna [aplikacja online - przez przeglądarkę www]


Spotkałaś się z innymi problemami lub chciałabyś podzielić się z innymi własnym doświadczeniem i trikami? Daj znać w komentarzu :-)




Możesz też udostępnić ten artykuł znajomym w potrzebie, jeśli uważasz, że warto


Czytaj dalej

Zniknęła opcja hibernacji - jak ją przywrócić? [Windows 10]

Laptop przestał się hibernować - jak to naprawić


Nie wiem z jakiego powodu, ale jakiś czas temu zniknęła w moim laptopie opcja hibernacji. Wydaje mi się, że w podobnym czasie była jakaś większa aktualizacja - być może to ona coś "namieszała", choć pewności nie mam.

Włączyć hibernację z powrotem - nie problem. Wystarczy wejść do Panelu sterowania > Opcje zasilania > Wybierz skutek zamknięcia pokrywy (albo Wybierz działanie przycisku zasilania)

opcje zasilania system windows 10


I tam powinna być możliwość ustawienia hibernacji. Jeśli jej nie ma, powinno pomóc włączenie (zaznaczenie) jej po przejściu do "ustawień, które są obecnie niedostępne":


opcje zasilania windows 10 hibernacja i uśpienie

Ale co zrobić, jeśli opcja hibernacji była, a teraz zniknęła? Ja zobaczyłam takie ustawienia:

brak opcji włączenia hibernacji w windows 10 po aktualizacji

I w pierwszej chwili pomyślałam sobie: Świetnie, Windows 10 Home i to są pewnie "udoskonalenia" po aktualizacji. Tylko, że uśpienie czasami nie wystarcza ;-) Ale później spróbowałam jeszcze jednej metody - uruchomienia wiersza poleceń (cmd.exe):

jak uruchomić wiersz polecenia w windows 10 - cmd

i wpisania w nim: powercfg -h on

Włączenie hibernacji w oknie wiersz poleceń cmd


I na szczęście wszystko wróciło do normy:

Opcje zamknięcia pokrywy przycisku power - hibernacja uśpij zamknij

Gdybyś miała podobny problem - polecam. Cała "operacja" trwa maksymalnie 2 minuty. A jeśli nie masz ustawionego działania dla pokrywy lub przycisku zasilania - polecam ustawić tak, by dla Ciebie to było wygodne.

W komputerze stacjonarnym też możesz wybrać, co powinno się dziać po naciśnięciu przycisku power - jeśli wybierzesz "Zamknij", nie będziesz musiała klikać myszką aby zamknąć system, wystarczy, że naciśniesz przycisk power na obudowie - szybciej ;-)

A u Ciebie po aktualizacjach Windows 10 wszystko ok? ;-)

Czytaj dalej

Aplikacja do zadań - nie tylko specjalnych [NOZBE]

Nozbe - aplikacja todo - organizacja lista zadań projektów


Gdy nie chcesz pamiętać o zadaniach - zapisz je i zapomnij


Lubię pisać na papierze. Lubię skreślać. Lubię mieć kartkę z zadaniami przed oczami. Ale oprócz tego - lubię też nie pamiętać. Zrobiłam się wygodna i wolę aby za mnie pamiętała np. aplikacja. Dlatego od dawna korzystam z Google kalendarza. Wpisuję do niego wszystkie zaplanowane spotkania, wizyty u lekarza, wydarzenia itp. I mogę o nich zapomnieć. Jest też mała szansa na to, że je przegapię - kalendarz mam zsynchronizowany z telefonem i za każdym razem (w wybranym przeze mnie terminie "przed") dostaję powiadomienie - przypomnienie.

Telefon jest chyba jedyną rzeczą, którą mam przy sobie praktycznie przez cały czas. Mieści się do kieszeni, pełni rolę łączności ze światem - nie tylko telefonicznej ale i internetowej ;-) tam mam zapisane artykuły do przeczytania (nawet gdy będę offline). Tam też mogę w każdej chwili zrobić notatki w Evernote oraz zapisać zadania, o których akurat pomyślę czy wpisać coś na listę zakupów. No i sprawdzić w kalendarzu czy danego dnia mogę się umówić i o której godzinie, czy może mam już coś zaplanowane.

Pamiętam jak kiedyś umawiałam się z koleżanką. Ona też wpisywała sobie zaplanowane sprawy do kalendarza ale papierowego, wiszącego na ścianie. Niestety rozmawiałyśmy poza jej domem więc termin spotkania mogła potwierdzić dopiero telefonicznie, po powrocie do domu i sprawdzeniu w kalendarzu. Mało wygodne ale oczywiście - co kto lubi.

Synchronizacja jest ważna bo wygodna


Jeśli szukasz kalendarza elektronicznego lub aplikacji do list zadań, sprawdź, czy jest ona dostępna na wszystkie urządzenia, których używasz. Może tak być, że z listą zadań pracujesz głównie przy komputerze ale możliwość przejrzenia jej lub dopisania czegoś, co akurat wpadło Ci do głowy po drodze do domu jest bardzo przydatne. Myślę, że nawet jeśli nie od razu, to za jakiś czas to docenisz a później już nie będziesz sobie mogła wyobrazić tego, że można byłoby tego nie mieć.

Współpraca z innymi aplikacjami, których używasz


Gdy szukałam aplikacji do list zadań zwracałam uwagę na to, czy mogę ją połączyć m.in. z kalendarzem, którego używam. W moim przypadku jest to Google Calendar. Na szczęście jest on popularny więc sporo aplikacji ma możliwość takiej integracji. Dlaczego mi na tym zależało? W kalendarzu Google możesz mieć wiele kalendarzy i łatwo przełączać się pomiędzy widokami. Wyświetlenie w nim listy zadań oraz czasu, który będę potrzebowała na ich wykonanie bardzo ułatwia zaplanowanie dnia.

Czytaj dalej

Jak wybrać laptopa. Na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Jakiego wybrać laptopa? Poradnik zakupowy.


Planujesz zakup nowego laptopa i nie wiesz, jaki wybrać?


Po pierwsze powinnaś zastanowić się, do jakich czynności będziesz go najczęściej używała. Jeśli to będzie Twoje przenośne biuro, ważna na pewno będzie jego waga, rozmiar oraz to, jak długo wytrzyma bateria. Przecież w parku czy nad rzeką go nie naładujesz. Jeśli jednak będziesz z niego korzystała głównie w domu, przy biurku — wygodnie będzie się pracowało na większym ekranie, a krócej trzymająca bateria nie będzie miała tak wielkiego znaczenia.

Zanim zaczniesz przeglądać oferty — określ, jaki masz budżet na zakup. W większości sklepów internetowych możesz ograniczyć wyniki wyszukiwania do wybranych przez Ciebie widełek cenowych. Oszczędzi Ci to trochę czasu i nie będziesz przeglądała ofert, które są i tak poza Twoim zasięgiem.

Jak wybierać i gdzie kupić?


Wybór laptopa to prawie jak wybór butów dlatego polecam przymierzenie się kilku modeli i wybranie najwygodniejszego. Wygoda i wygląd też ma znaczenie — będziesz przecież na nim codziennie pracowała, zadbaj więc o to, by ta praca była przyjemna.

Wybierz się na wycieczkę po sklepach komputerowych lub marketach ze sprzętem elektronicznym. Tam zazwyczaj można dokładnie pomacać sprzęt, sprawdzić jak „świeci” matryca, oglądnąć ze wszystkich stron, wziąć do ręki, sprawdzić ile waży. Otworzyć i zamknąć — sprawdzić, czy przy takiej czynności nie ugina się pół obudowy (jeśli będzie — bardzo możliwe, że szybko uszkodzą się zawiasy).

Polecam przyjrzeć się materiałowi, z którego została wykonana obudowa. Oczywiście nie da się przewidzieć, czy coś się z plastikami nie stanie, ale jeśli jeszcze przed zakupem wyglądają tandetnie, to szanse na popękanie są większe.

Przymierz się też do klawiatury i touchpada — jeśli dużo piszesz, to jest to dość istotna część Twojego nowego narzędzia pracy. Nie na każdej klawiaturze pisze się wygodnie. Czasami są też różne odstępy np. klawisza Spacja / prawy Alt względem klawiszy L, O itp. — sprawdź, czy chcąc napisać polski znaczek (np. Alt+N lub Alt+L) faktycznie trafiasz w Alt, a nie np. Spację ;-) Taki drobny szczegół, ale potrafi to być wkurzające, przynajmniej do czasu, aż Twoja ręka nie przyzwyczai się do nowego rozkładu klawiszy.

Podobnie jest z touchpadem (nazywanym również gładzikiem). Np. dla mnie dużo wygodniejszym rozwiązaniem jest, gdy przyciski touchpada są osobno (pod nim - rozdzielone) niż wtedy, gdy wszystko zlokalizowane na jednej płytce. No chyba, że używasz myszki - wtedy jest to pewnie mniej ważne ;-)

To nawet nie musi być dokładnie ten sam model — często dana seria wygląda z wierzchu tak samo, a różni się „wnętrznościami” (konfiguracją).

Czytaj dalej

Jak zablokować upierdliwe reklamy na stronach www?

Jak zablokować reklamy na onecie? Adblock lub uBlock Origin - lista filtrów

Reklamy nie są takie złe...

Tak, zwykłe reklamy nie są złe. Problem w tym, że w serwisach, które w sposób przedstawiony na powyższym obrazku, próbują Cię przekonać (a raczej zmusić) do wyłączenia wtyczki blokującej reklamy, nie wyświetlają pojedynczych, zwykłych reklam. Te strony posiadają całą armię atakujących i wyskakujących zewsząd, niezwykle upierdliwych kreacji. Wejście na taką stronę bez adblokera to traumatyczne przeżycie. Kilka dni temu spróbowałam — nie polecam ;-)

Albo wyłącz blokowanie, albo nie pozwolimy Ci przeczytać.

Masz wybór — możesz szukać treści wśród migoczących i grających okienek albo możesz sobie poszukać innego źródła. To jest chyba najłatwiejsze rozwiązanie. Po co odwiedzać strony serwisów, które nie szanują swojego czytelnika? I które uderzają z liścia wyskakującymi okienkami przy wejściu na stronę?

Jeśli bardzo chcesz z nich korzystać i używać do tego wtyczki blokującej spam, da się to zrobić. Walka pomiędzy zwolennikami i przeciwnikami wtyczek typu adblock będzie trwała. Skrypty będą się zmieniały i filtry będą uaktualniane. Dlatego nie wystarczy zainstalować wtyczkę i zapomnieć o niej. Od czasu do czasu będziesz musiała uaktualnić filtry lub dodać nowe.


Skąd wziąć blokera i filtry?


  1. Najbardziej popularne wtyczki blokowania reklam:
    - AdBlock Plus (używałam do niedawna)
    - uBlock Origin (aktualnie używam)
     
  2. Dodatkowe filtry znajdziesz na stronie: https://www.certyficate.it

    Polskie filtry do adblocka ublocka - gdzie znajdziesz

    Podstawowe filtry znajdziesz po kliknięciu u góry strony guzika „Zobacz, ale polecam też przejrzenie strony — m.in. jest też sposób na to, jak oglądać player.pl bez co kilkuminutowych przerw na reklamy.

    Sama instalacja filtru jest banalnie prosta — jeśli masz zainstalowaną wtyczkę AdBlock / uBlock — klikasz i zatwierdzasz. I już.
     
  3. Pamiętaj o aktualizacjach filtrów. Jeśli coś przestaje działać, sprawdź, czy dodane filtry są aktualne. Zobaczysz to po wejściu w ustawienia swojej wtyczki. W uBlock wygląda to tak:



Czy wiesz, że...?


💡 Jeśli zapiszesz artykuł do przeczytania na później, np. za pomocą Pocket, to będziesz mogła przeczytać całą treść w bardzo przyjemnym i minimalistycznym widoku? Bez reklam ;-)

💡 Jeśli chcesz wydrukować jakiś artykuł, skorzystaj z narzędzia online PrintFriendly. Dzięki niemu wydruk będzie przejrzysty, pozbawiony niepotrzebnych elementów strony. Możesz też w taki sposób zamiast wydruku, zrobić dokument PDF.

💡 Używanie wtyczek blokujących reklamy / skrypty nie tylko chroni Twoje oczy i psychikę, ale również pomaga zachować więcej prywatności ;-)

Czytaj dalej

Jak zarabiać na blogu - panel influencera WhitePress


Czy kiedykolwiek pomyślałaś o płatnej współpracy z firmami?


Jeśli tak, to powinnaś poznać serwis WhitePress, który w takiej współpracy pośredniczy pomiędzy zleceniodawcami, zleceniobiorcami oraz influencerami / wydawcami. Sprawia, że ta współpraca przebiega sprawnie, a jej warunki są jasne. Ten artykuł jest wynikiem mojej współpracy z WhitePress, który poprosił mnie o przetestowanie panelu influencera (bloger / vloger).

Aby założyć konto, wystarczy wypełnić formularz na stronie WhitePress Influencer i mieć swoje miejsce w sieci, które spełnia wymagania serwisu. Wymagania nie są duże - chodzi o ilość osób, które nas czytają i/lub śledzą w serwisach społecznościowych. Wystarczy, aby tylko jeden kanał spełniał poniższe warunki:




  • Blog – 1000 UU
  • Kanał na YouTube – 500 subskrybentów
  • Fanpage na Facebooku – 5000 fanów
  • Twitter – 1000 followersów
  • Instagram – 1000 obserwujących
  • Snapchat – minimum 1000 widzów
  • LinkedIn – 500 obserwujących

Czytaj dalej