Zrób sobie stronę www - co znajdziesz w kursie online? [Wordpress]



Czy masz już swoją stronę internetową?


Swoją pierwszą stronę internetową zrobiłam po około roku od czasu, kiedy miałam dostęp do internetu. Nie miałam pojęcia o czym chcę ją zrobić. Chciałam tylko zobaczyć o co w tym chodzi, jak to się robi i... czegoś się nauczyć - np. podstaw HTML. To było 15 lat temu. W końcu wymyśliłam temat - Vincent van Gogh. To był impuls pod wpływem czytania w tamtym czasie książki "Listy do brata Theo". Chciałam podzielić się ze światem cytatami z tych listów bo bardzo mi się ta lektura podobała. Nie, nie było wtedy serwisów typu lubimyczytac.pl czy im podobnych. Strona Onetu wyglądała w tamtym czasie koszmarnie (porównując ją do teraźniejszych trendów; ale miała inną zaletę - nie wyskakiwały i nie mrugały wszędzie reklamy). Byłam z siebie bardzo dumna. Choć z perspektywy czasu muszę przyznać, że wyglądała jeszcze gorzej niż ówczesna strona Onetu ;-)

Internet się zmieniał. Powstawało coraz więcej stron. Były coraz ładniejsze. Było coraz więcej zapotrzebowania na to, aby taką gotową stronę właściciel mógł w łatwy sposób modyfikować czy aktualizować na niej informacje. Powstawały systemy zarządzania treścią (CMS). Jednym z nich jest Wordpress. Całkowicie bezpłatny (Open Source) i najbardziej popularny system zarządzania treścią. Ja trafiłam na niego już kilka lat temu. Miałam okazję się nim "bawić" i obserwować jak się rozwija. 

W tej chwili na Wordpressie możesz zrobić praktycznie wszystko - dodać sklep (wtyczka); podłączyć newsletter (wtyczka); w łatwy sposób dodawać tabele (wtyczka); stworzyć platformę do kursów online (wtyczka); i wiele, wiele więcej. Wszystko prosto i szybko za pomocą wtyczek. Nie wszystkie są bezpłatne ale tych bezpłatnych jest wystarczająco dużo abyś mogła ze swoją stroną zrobić wiele.


Czytaj dalej

Jak polubić stronę jako Fanpage + jak wyświetlić posty stron polubionych przez nasz Fanpage?

Nie moge przełączyć się na mój Fanpage - jak mam korzystać z Facebooka i zarządzać moją stroną?


Z przełączaniem się na Fanpage z profilu prywatnego był "problem" już od jakiegoś czasu (około roku, może dłużej) ale tylko u niektórych osób. Większość z nas mogła wybierać, czy chce z Facebooka korzystać jako profil prywatny czy jako strona, którą zarządza. Niedawno grupy na Facebooku ogarnęło czyste szaleństwo bo ten "problem" dotknął wszystkich. Sama jeszcze niedawno mogłam przełączyć się na profil strony (choć nie korzystałam z tego często). Od ostatniego tygodnia marca jest to niemożliwe. To nie błąd. To nie wirus. To zmiana. Zmiana, do której Facebook przygotowywał ludzi stopniowo, być może po to, by nie wywołać paniki ;-)

EDIT: Poniższa instrukcja dotyczy wersji desktopowej (komputerowej) serwisu. W chwili pisania metody opisane w punktach 1 i 2 są (jeszcze?) niedostępne w aplikacji mobilnej oraz wersji mobilnej strony. Natomiast opisane w punkcie 4 w wersji mobilnej wyglądają inaczej ;-)

Nie ma co się martwić, dostęp do Fanpage jest, można nadal lubić inne strony jako swój Fanpage oraz przeglądać ich aktualności. Trzeba tylko zrobić to w troszeczkę inny sposób niż dotychczas. Jak? Zobacz poniżej:

Czytaj dalej

Jak sprawdzić statystyki swojej oraz innej strony (np. konkurencji)?

Jak sprawdzić statystyki swojej strony oraz innej, obcej strony - np. konkurencji

Założę się, że ze wszystkich stron słyszysz, jak ważne jest pozycjonowanie i optymalizacja strony.


Próbujesz sama się za to zabrać albo szukasz kogoś, kto mógłby się tym zająć. Na pewno wiesz, czym jest pozycjonowanie - to podejmowanie działań, dzięki którym nasza strona będzie miała lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania, np. w Google. I to jest zrozumiałe, każdy chce aby to właśnie jego strona była na pierwszym miejscu lub przynajmniej na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Ty chcesz. Tylko czy wiesz, jaką w ogóle masz pozycję na określone słowa kluczowe w tej chwili? Czy Twoja strona w ogóle znajduje się w wynikach wyszukiwania? Czy wiesz po jakich słowach kluczowych ludzie trafiają na Twoją stronę? Innymi słowy - co wpisali do wyszukiwarki, że trafili do Ciebie?

Jeśli nie wiesz, w którym miejscu jest w tej chwili Twoja strona, to nie ma sensu zawracać sobie głowy pozycjonowaniem. To tak jak ze wszystkim - musisz wiedzieć gdzie jesteś i określić cel, do którego chcesz dążyć. Po drodze cały czas sprawdzać, czy podejmowane działania przynoszą oczekiwane rezultaty - monitorować statystyki, pozycję na wybrane słowa kluczowe oraz wyciągać wnioski. Albo zlecić komuś jeśli szkoda Ci na to czasu. Jednak nawet w takim przypadku dobrze by było, gdybyś potrafiła sama ocenić, czy pozycja strony i jej statystyki idą w górę. Przecież o to w tym chodzi.


Jak sprawdzić statystyki oraz pozycję swojej strony?


Podstawowym narzędziem jest Google Analytics (GA), o którym na pewno słyszałaś nie raz. Jeśli jeszcze nie podłączyłaś tej usługi do swojej strony - zrób to koniecznie. Chyba, że nie interesuje Cię, co się na niej dzieje ale jeśli tak jest, to po co w ogóle Ci strona? GA pokaże Ci dokładnie ilu unikalnych użytkowników Cię odwiedza, jak długo przeglądają stronę, ile czasu na niej spędzają, skąd trafili i wiele innych danych. Po zainstalowaniu polecam również ustawienie filtrów anty-spamowych aby te dane były prawdziwe.

Gdybyś chciała wiedzieć jeszcze więcej, możesz skorzystać z dodatkowego narzędzia SumoMe. Dzięki niemu będziesz mogła m.in. dokładnie zobaczyć w jakie miejsca na stronie najczęściej klikają osoby, które ją przeglądają.

Jeśli interesuje Cię, w jaki sposób zachowują się internauci podczas wyszukiwania w Google, polecam artykuł "Wnioski z badań eye trackingowych mobilnych i desktopowych wyników Google." [ENG]

Ok, a w jaki sposób podejrzeć statystyki obcej strony?


Aby poznać szacunkowe dane innych stron (np. konkurencji) możesz skorzystać z SimilarWeb (dalej będę używała skrótu SW). Polecam też ich wtyczkę do przeglądarki Chrome, dzięki której nie będziesz musiała za każdym razem przechodzić na stronę SimilarWeb. Wystarczy, że będąc na danej stronie klikniesz wtyczkę i wyświetlą Ci się szacunkowe statystyki tej strony. Szacunkowe. To nie są dokładne dane jak w przypadku Google Analytics na Twojej stronie. Możesz też porównać wyniki swojej strony w SimilarWeb i Google Analytics aby zobaczyć, na ile w Twoim przypadku są zgodne z prawdą. Ja tak zrobiłam, wygląda to tak:

Dane na przykładzie www.serwisantka.pl:


09.2015 10.2015 11.2015 12.2015 01.2016 02.2016
GA - Sesje 2 362 2 687 6 299 9 001 7 247 9 157
GA - UU 2 003 2 345 5 288 7 640 6 348 7 900
GA - Odsłony 4 923 6 456 13 744 20 417 16 102 20 120
SW - Estimated Visits 3 000 9 000 20 000 20 000 15 000 15 000

Wejścia z wyszukiwarek (za ostatnie 3 miesiące):


GA: 71,09%
SW: 62,67%

[EDIT 14-11-2016]

Poniżej wykres, jak wyglądają statystyki Google Analytics vs SimilarWeb na przełomie kilku miesięcy: od marca 2016 do października 2016. W międzyczasie wyniki podawane przez SW przestały być tak bardzo zaokrąglane, jak w tabelce wyżej. Na niebiesko "Estimated Visits" Similar Web, na zielono "Odsłony" Google Analytics.



Jak widzisz, w niektórych miesiącach różnice są spore ale myślę, że jest to i tak narzędzie godne uwagi. Dlaczego? Możesz chociaż w przybliżeniu poznać ilość odsłon danej strony, słowa kluczowe, po których trafili na nią użytkownicy. Procent wizyt z wyszukiwarki / kanałów social media / wejść bezpośrednich / oraz stron odsyłających. Na tej podstawie możesz też ocenić swoją stronę i sprawdzić jak dużo masz jeszcze pracy ;-)


Polecam przeglądnąć zakładki:


  • Overview [Przegląd] - pierwsza zakładka - zrzut ekranu powyżej
  • Sources [Źródła wizyt]
  • Referrals [Witryny odsyłające]
  • Search [Słowa kluczowe]
  • Social [odesłania z kanałów social media]

W zakładce Overview [Przegląd]:


  • Estimated Visits* [Szacowana ilość wizyt]
  • Time On Site [Czas spędzony na stronie]
  • Page Views [Ilość przeglądniętych stron podczas wizyty]
  • Bounce Rate [Współczynnik odrzuceń] // u mnie w GA jest dokładnie odwrotny - ok. 20%

*) Jeśli chodzi o określenie "Estimated Visits" teoretycznie powinno chyba wskazywać na ilość wizyt na stronie ("Sesje" w GA), choć patrząc po danych (do których miałam dostęp do GA - czyli z dwóch stron) wyniki bardziej pasują mi do ilości odsłon strony a nie wizyt. Jeśli miałyby to być wizyty, to w moim przypadku ten szacowany wynik trzeba byłoby podzielić przez dwa - wtedy byłby zbliżony do prawdy.


Gdzie możesz bezpłatnie monitorować pozycję strony w wyszukiwarce?


Wincher - narzędzie do monitorowania pozycji w Google. W darmowej wersji można monitorować do 1000 słów na jedną domenę. Wyniki są aktualizowane raz w tygodniu. [EDIT: Niestety nie ma już możliwości założenia konta w darmowym planie] Na początek powinno to wystarczyć ;-) Dodatkowo możesz podać również adres strony konkurencji, która będzie monitorowana równolegle do naszej strony, na te same, podane wcześniej słowa kluczowe.

Podobnych narzędzi jest dużo. Celowo nie chciałam podawać ich więcej aby nie zniechęcić Cię do przetestowania i rozpoczęcia monitorowania swojej strony. Jeśli używasz czegoś innego i masz ochotę polecić - podziel się swoim ulubionym narzędziem w komentarzu. Postaram się też przygotować taką listę do pobrania w pliku PDF. Dla tych z Was, które lubią testować różne rozwiązania ;-)
Czytaj dalej

Jak zrobić skrót na pulpicie do konkretnej notatki w Evernote?

Jak zrobić skrót na pulpicie do notatki w Evernote

W Evernote możemy zrobić sobie skróty do najbardziej potrzebnych notatek, by mieć do nich szybki dostęp w aplikacji. Wygląda to tak:


skróty do notatek w aplikacji Evernote

Ale czy wiesz, że...

...możesz zrobić skrót do jednej, konkretnej notatki bezpośrednio na pulpicie? W tym  celu  wybierz z menu “Notatka” i kliknij “Kopiuj łącze notatki” jednocześnie wciskając na klawiaturze klawisz “Ctrl”. Jeśli nie przytrzymasz “Ctrl” skopiujesz adres internetowy notatki:



jak skopiować łącze do notatki w Evernote

Teraz kliknij na pulpicie prawym przyciskiem myszki (touchpada) i z menu wybierz “Nowy” > “Skrót”:

jak utworzyć skrót na pulpicie

Za pomocą Ctrl + V wklej skrót do notatki, który skopiowałaś w Evernote (powinien zaczynać się od evernote:///view/...) i kliknij “Dalej”:

jak powinien wyglądać link do notatki w Evernote aby można było zrobić skrót na pulpicie

Podpisz swój skrót i kliknij “Zakończ”:

skrót do notatki Evernote - poradnik krok po kroku

Oto pojawił się na Twoim pulpicie skrót ;-)

poradnik krok po kroku - Evernote - skrót do notatki

Co  zrobić, by notatka otwierała się w oddzielnym oknie?

Wejdź jeszcze raz do menu > “Opcje” > zakładka “Notatka” > zaznacz “Otwieraj łącza notatek z innych aplikacji w nowym oknie”  i kliknij “OK”:

co zrobić aby notatka w Evernote otwierała się w nowym, osobnym oknie

Do czego ja używam takiego rozwiązania?

Do szybkich notatek, zapisywania takich bieżących myśli, linków do sprawdzenia na “za chwilę” (aby nie zaśmiecać sobie swojego archiwum Diigo). Taką notatkę systematycznie czyszczę - niepotrzebne kasuję, potrzebne przenoszę w inne miejsce.


Dlaczego w Evernote a nie w zwykłym notatniku?

A wyłączył Ci się kiedyś komputer niespodziewanie? Bo bateria się skończyła albo aktualizacja była tak ważna, że już nie chciała się odkładać. Jeśli wrzucałabym to sobie do notatnika, musiałabym pamiętać aby cały czas zapisywać. Aby nie stracić właśnie przy takim nieoczekiwanym zamknięciu.
Evernote zapisuje notatki automatycznie. No i jeśli potrzebujesz synchronizacji pomiędzy urządzeniami - to  też masz.

Dlaczego notatka w nowym oknie?

Bo przy takich zapiskach na brudno tak jest dla mnie wygodniej. Nie muszę mieć pod nosem całej aplikacji.

Dlaczego skrót na pulpicie?

Aby szybko otworzyć okienko tylko tej jednej notatki.

Daj znać, czy Ci się przydało ;-)
Twoja Pani Serwisantka

Czytaj dalej

Jak wyświetlić wydarzenia z Facebooka w kalendarzu Google?

Jak wyświetlić wydarzenia z Facebooka w kalendarzu Google?

Korzystasz z "wydarzeń" na Facebooku?


Nie ma wątpliwości, że Facebook jest jednym z miejsc, w którym utrzymujemy kontakt ze znajomymi, dowiadujemy się o ciekawych wydarzeniach, czytamy aktualności z ulubionych stron. Wydarzenia mogą być różne - spotkania, imprezy, szkolenia. W tym szkolenia online (np. webinary) - jest to jeden ze sposobów na zdobywanie wiedzy z interesujących nas dziedzin. Często za darmo. Dlaczego z tego nie korzystać?

Możesz subskrybować wydarzenia każdej ze stron, jeśli nie chcesz aby jakieś Cię ominęło (powiadomienia o wydarzeniach w pobliżu), poniżej pokazuję co i jak klikać na Facebooku


Możesz "dołączyć do wydarzenia", zaznaczyć, że się nim interesujesz lub zapisać. Będziesz wtedy otrzymywała powiadomienia od FB. Możesz wybrać w jakich przypadkach chcesz te powiadomienia otrzymywać lub całkiem z nich zrezygnować.

Zmiana ustawień powiadomień z wydarzeń na Facebooku 1

Zmiana ustawień powiadomień z wydarzeń na Facebooku 2



Jak nie przegapić interesujących wydarzeń?


Jeśli używasz elektronicznego kalendarza (np. Google Calendar) możesz sprawić, że Twoje nadchodzące wydarzenia będą się w nim wyświetlały. W ten sposób łatwiej zaplanujesz czas i o nich nie zapomnisz. Wystarczy, że wejdziesz w zakładkę "Wydarzenia" na swoim koncie na Facebooku, i na dole, po lewej stronie znajdziesz link podpisany "Nadchodzące wydarzenia" (możesz też kliknąć CTR+F i wkleić w okienko wyszukiwarki wyrażenie: Nadchodzące wydarzenia. "Samo" się znajdzie i się podświetli). Następnie kliknij na tym linku prawym przyciskiem myszki (lub touchpada) i z menu wybierz "Kopiuj adres odnośnika".

Jak wyświetlić nadchodzące wydarzenia na Facebooku

Jak zaimportować / wyeksportować wydarzenia z Facebooka



Teraz wejdź na stronę kalendarza (pokazuję na przykładzie Google Calendar). Zaloguj się. Na dole, po lewej stronie znajdź "Inne kalendarze". Po prawej jest strzałka. po kliknięciu w nią pokaże Ci się menu, kliknij "Dodaj wg adresów URL". W okienku wklej adres skopiowanego wcześniej odnośnika - możesz to zrobić klikając CTR+V lub prawym klawiszem myszki wybierając z menu "Wklej".

Jak dodać inny kalendarz w Google Calendar 1

Jak dodać inny kalendarz w Google Calendar 2

Jak dodać inny kalendarz w Google Calendar 3


Właśnie dodałaś swój kalendarz nadchodzących wydarzeń z Facebooka. Po dodaniu, klikając w strzałeczkę przy kalendarzu, możesz zmienić jego ustawienia (np. nazwę) oraz kolor. W zależności, czy chcesz aby w aktualnym widoku wyświetlały się wydarzenia z kalendarza, możesz zaznaczyć lub odznaczyć kolorowy kwadracik po lewej stronie nazwy kalendarza. Opcja ta przydaje się jeśli mamy dużo zdarzeń w kalendarzu a chcemy mieć widok bardziej przejrzysty i np. wyświetlić zdarzenia tylko z jednego lub tylko z wybranych kalendarzy.

Ustawienia wyswietlania kalendarza w Google Calendar



Szczegóły wydarzenia kalendarz Google1


Szczegóły wydarzenia kalendarz Google2

Jak (tylko) słuchać YouTube na telefonie?


Czy coś jeszcze? Tak - nie zawsze masz czas na oglądanie? Większość webinarów*/wywiadów nadaje się do słuchania. Jeśli masz zaplanowane inne czynności, przy których lubisz słuchać (muzyki, podcastów, radia) możesz wykorzystać aplikację na Androida do słuchania YouTube ;-) Jak to działa? Zainstaluj na telefonie AudioPocket BETA i z YouTube udostępnij link do filmu właśnie do tej aplikacji (instrukcja na stronie aplikacji). Poczekaj chwilę a później słuchaj i rób co chcesz!

*) W przypadku webinarów - do słuchania powtórek - film musi być nagrany, w przypadku transmisji na żywo nie ma możliwości sluchania w AudioPocket.

Jeśli znasz lub prowadzisz bezpłatne webinary i chcesz się nimi podzielić pochwal się tym w komentarzu.

Czytaj dalej

Facebook podgląda Twoje rozmowy na czacie

prywatność na facebooku ile i jakie dane zbiera Facebook

Prywatność na Facebooku to mit i nie pomogą żadne ustawienia.


Wiesz o tym? Decydując się na dołączenie do tego portalu, zgadzasz się na to, że wszystko, co piszesz, czytasz, robisz, może zostać użyte przeciwko Tobie. Albo dla Ciebie. By reklamy, które zobaczysz miały szansę Cię zainteresować. Czyli wszystko dla Twojego dobra - bo czy byłabyś szczęśliwa gdybyś musiała oglądać reklamy, które zupełnie nie trafiają w Twoje potrzeby? Google również "zagląda" do Twojej skrzynki na Gmailu w tym samym celu.

Ach, właśnie odnośnie reklam - jest fajna wtyczka do Chrome'a, dzięki której możesz skutecznie większość z nich zablokować (kliknij). Polecałam już ją kiedyś na swoim Fanpage.



W jaki sposób dzielisz się informacjami o sobie?


Możesz wcale nie wypełniać swojego profilu. Nie wpisywać wieku, zainteresowań czy innych danych. To bez znaczenia. Zakładasz konto po to, by z serwisu korzystać. I właśnie na podstawie Twoich działań budowany jest Twój "avatar" odbiorcy reklam. Dane zbierane są również na innych stronach internetowych, które są zintegrowane z Facebookiem (pixel, logowanie, komentarze).

Poczułaś się już obserwowana cały czas  przez Wielkiego, Niebieskiego Brata?

Jeśli nie chcesz być prześladowana możesz wylogowywać się z Facebooka, używać trybu prywatnego w przeglądarce lub zainstalować sobie dodatki, które pomogą Ci zadbać o Twoją prywatność (np. Ghostey).

Z drugiej strony - nie popadajmy też w paranoję ;-) Świat się zmienia. Internet się zmienia. Jesteśmy coraz bardziej inwigilowani na każdym kroku i coraz trudniej od tego uciec.



Czytaj dalej

Gdzie zapisywać linki (zakładki) aby mieć do nich dostęp z każdego miejsca?

Gdzie zapisywać linki (zakładki) aby mieć do nich dostęp z każdego miejsca?


Dawno, dawno temu, kiedy jeszcze używałam Firefox'a a wtyczka Delicious była pięknie w niego wpasowana i praktycznie nie było różnicy, czy zapisuje się zakładkę lokalną czy online (w del.icio.us) korzystałam z zakładek online (w chmurze). Wydaje mi się, że wtedy nie było jeszcze nawet dysku Google. Była aplikacja, dzięki której można było korzystać z Gmaila jako z dysku. Więc to musiało być bardzo dawno temu ;-) Ale nie o tym chciałam pisać. Chciałam Ci pokazać, w jaki sposób zapisywać zakładki abyś mogła to robić na każdym swoim (i nie swoim) sprzęcie, a one trafiały w jedno miejsce. Do którego też miałabyś dostęp zewsząd.

Oczywiście większość przeglądarek ma funkcję zakładania konta oraz synchronizacji zakładek (i nie tylko) ale jeśli nie używasz na wszystkich urządzeniach jednej i tej samej przeglądarki, to takie rozwiązanie się nie sprawdzi.


Nie pamiętam, co było po tym, jak przestałam korzystać z delicious. Pamiętam, że od dłuższego już czasu zapisuję linki w Pocket. I ma to swoje plusy - np. strony są dostępne na telefonie offline, a to na telefonie czasami nie mam dostępu do internetu (choć zdarza się to rzadko). W każdym razie czasem się ta funkcja przydaje.

Bajzel w Pocket miałam już okropny. Niby są tagi. Tylko co z tego? Wyszukiwanie w tagach obsługuje tylko wersja premium. Jasne, że można płacić abonament. Tylko jeśli będziesz chciała mieć ileś-tam serwisów z usługami w wersji premium, robi się z tego całkiem poważna suma. Więc trzeba wybierać: co jest mi niezbędne do życia a z czego mogę zrezygnować. Z wyszukiwania w tagach w Pocket mogę zrezygnować. Aplikacji będę nadal używać do zapisywania bieżących stron do przeczytania na później, potem będą trafiać automatycznie do Diigo, do zakładek. Jeśli nie będę miała potrzeby ich zapisania - usunę. Aby linki wędrowały automatycznie do Diigo/Delicious (np. po oznaczeniu gwiazdką lub dodaniu odpowiedniego tagu, ewentualnie mogą trafiać wszystkie jak leci) wystarczy stworzyć odpowiednią recepturę w IFTTT i voilà.

Nie mam na myśli stron, które czytam (lub chciałabym czytać regularnie), te trzymam w Feedly. W zakładkach lądują pojedyncze strony z konkretną wiedzą, która być może będzie mi kiedyś jeszcze potrzebna lub będę chciała się tym linkiem z kimś podzielić. Wtedy ważne jest, by szybko tę konkretną stronę odnaleźć.

Też tak chcesz?

Pokażę Ci jak. Zerknij na kilka narzędzi. Ja wybrałam Diigo. Być może Tobie spodoba się coś innego. nie są to oczywiście wszystkie narzędzia. Jest tego od groma. Być może znasz inne? Daj znać w komentarzu - może używasz czegoś, na co ja nie trafiłam a jest rewelacyjne.

No to zaczynamy:

Czytaj dalej