Co zrobić aby nie stracić ważnych plików?

Jak zabezpieczyć się przed utratą danych?

Jednym z najczęstszych pytań, jakie słyszę, kiedy ktoś przychodzi z zepsutym laptopem do serwisu, jest:

Czy da się odzyskać dane?


Oczywiście, że się da! O ile sam dysk nie jest uszkodzony. Laptop może się nie włączać, możesz go nawet nie chcieć naprawiać - jeśli dysk jest sprawny, to Twoje dane są bezpieczne. Można je skopiować na innego laptopa, na dysk zewnętrzny, można też kupić sobie kieszonkę USB na dysk z laptopa i mieć taki właśnie przenośny dysk (jeśli już i tak spisałaś swojego laptopa na straty).

Fajnie, dopóki z dyskiem jest wszystko OK.


A jeśli nie jest? No, to tutaj zaczynają się już schody. W przypadku "niewielkiego" uszkodzenia, czyli pojedynczych bad sectorów - przeważnie udaje się skopiować dane. W przypadku, kiedy ducha wyzionie elektronika - też się czasem da ;-) Mój serwis nie zajmuje się odzyskiwaniem danych więc w trudniejszych przypadkach odsyłam gdzie indziej. Bo odzyskać dane zawsze się da - ale nie zawsze będziesz tego chciała. Bo to kosztuje niemało. Od kilkuset złotych wzwyż, i trudno jest mi podać górną granicę a często na tych kilkuset złotych może się jednak nie skończyć.

Czytaj dalej

6 Narzędzi do tworzenia i edycji dokumentów PDF

Jaki program do zrobienia tworzenia edycji pliku plików PDF


Po ostatnim wpisie na temat pisania po plikach PDF dostałam pytania o to, w jaki sposób tworzyć i edytować te pliki. Postaram się pomóc ;-) Poniżej zestawienie kilku bezpłatnych narzędzi, dzięki którym będziesz mogła to zrobić.

Jak zrobić i edytować PDF?

1. Libre Office, Open Office lub płatny Microsoft Office.


Gdy potrzebujesz dokumentu PDF, przygotowujesz zwykły dokument tekstowy w pakiecie Office, który po prostu zapisujesz w formacie PDF (od jakiegoś czasu jest to możliwe również w płatnym pakiecie Microsoft Office). Możesz też użyć w nim bardziej zaawansowanych funkcji - wstawiać pola wyboru, pola do wpisania tekstu itp. (tu znajdziesz instrukcję). Kiedy będzie Ci potrzebny taki format pliku? Zawsze wtedy, gdy będziesz chciała wysłać komuś dokumenty, np. CV, ofertę współpracy, ofertę dla klienta, udostępnić jakieś materiały na swojej stronie internetowej, przygotować swoją pracę magisterską itp. W takich sytuacjach nigdy nie wysyłaj plików w formacie do edycji. Po pierwsze - nie wygląda to profesjonalnie, po drugie - jeśli ktoś korzysta z innej wersji (nawet tego samego) programu, formatowanie może inaczej wyglądać.

W tych pakietach biurowych możesz również edytować pliki PDF. Po prostu otwórz plik PDF i tyle (otworzy się w programie Draw, który jest w pakiecie). W przypadku Open Office potrzebna jest dodatkowa wtyczka PDFImport, Libre Office nie potrzebuje żadnych dodatków (i radzi sobie z tym lepiej).

2. PDFCreator

Wirtualna drukarka, drukuje do pliku PDF wszystko co chcesz.

Czytaj dalej

Jak zaplanować cykliczną wysyłkę postu do grupy na facebooku?

Jak planować cykliczne wysyłanie postu do grupy na facebooku?

Na grupach fb się nie znam. Wybacz.


Nie prowadzę żadnej. Uczestniczę w kilku ale to przecież nie to samo. Zazwyczaj piszę o sprawach, na których się znam ale dzisiaj zrobię wyjątek i skorzystam z prawa "nie znam się ale się wypowiem" ;)

Dlaczego zaangażowanie w grupie jest ważne, te które je prowadzą, dobrze wiedzą. Jak je podtrzymać również. Dlatego często publikowane są posty cykliczne. Można byłoby powiedzieć, że to taki temat przewodni danego dnia. Może to być tylko jeden wybrany dzień tygodnia, dwa lub kilka dni. Jeśli ja miałabym grupę wzajemnego wsparcia technicznego dla kobiet, takim dniem mogłaby być np. środa i post, w którym każda z nas mogłaby polecić swoją ulubioną aplikację, z której najczęściej korzysta, itp. Albo dzień, w którym chwalimy się, z jakim dziadem wygrałyśmy i w końcu nam coś działa jak powinno. Albo mógłby to być np. Dzień Kota, bo dlaczego nie? Koty są przecież wszędzie.

Jak zrobić to tak, aby robiło się samo?


Co tydzień dodajesz ten sam post. Ok, być może czasem zmieniasz coś w treści postu. A może nie? A może chciałabyś zaoszczędzić te 2 minuty i wyrzucić z głowy myśl o tym zadaniu? może mogłoby się to robić... samo? Facebook udostępnia możliwość wysyłki postu mailem. Wiedziałaś o tym? Każda grupa ma swój adres mailowy (możesz go ustawić) więc wystarczy tylko zaprogramować cotygodniową wysyłkę maila do grupy i już. Pomyślisz, że to takie proste... ale niestety nie. Jeśli chcesz wysyłać samą treść to oczywiście się to sprawdzi. Niestety gdybyś chciała aby Twój post składał się z treści i zdjęcia to możesz o tym zapomnieć. Od niedawna wysyłka maila z załącznikiem do grupy jest niemożliwa.

Ten sposób jest z 2015r i niestety trochę się pozmieniało w narzędziu DLVR - usunęli możliwość wysyłki postu do kolejki za pomocą e-maila. Ale! Możesz sprawdzić Recurpost, który podobno nawet w darmowym planie ma opcję cyklicznego postu w grupie. Bez kombinowania ;-) Sama z niego jeszcze nie korzystałam więc w 100% nie potwierdzę - został polecony w grupie "Pomoc Techniczna dla Kobiet", ale jeśli potrzebujesz takiej opcji, to myślę, ze warto sprawdzić :-)

Automatyczny post ze zdjęciem raz w tygodniu. Ale jak?


Po co w ogóle o tym piszę? Zaczęło się od samego planowania postów, takiego zwykłego ustawiania na konkretna datę i godzinę. A ja się wyrwałam z tą całą cyklicznością, że po co co tydzień wrzucać jak można raz ustawić wysłanie maila do grupy z IFTTT. Poleciłam taki sposób ale wcześniej go nie przetestowałam  dokładnie, sprawdziłam tylko czy dochodzi e-mail do grupy i publikuje się jako post. Nie zrobiłam jednego - nie sprawdziłam tego z załącznikiem. Nie może być tak, że coś powiem, coś polecę a potem to nie będzie działać. Tak to nie ma. Trzeba się poprawić. Nie ma przecież rzeczy niemożliwych i na wszystko da się znaleźć sposób. Więc musiałam go znaleźć. Być może da się prościej? Jeśli tak, to ja o tym po prostu nie wiem. Nie znalazłam.

Czytaj dalej

Jak oddać laptopa do serwisu?

Jak oddać laptopa do serwisu? Skuteczna naprawa.

Co zrobisz gdy Twój laptop się zepsuje? 


Czy wiesz jak oddać laptopa do serwisu? Niby to takie proste i oczywiste. Zanosisz lub wysyłasz i już, prawda? Nie wiem czy wiesz ale od tego, jak dokładnie opiszesz swój problem ze sprzętem, zależy szybkość i niezawodność naprawy. Szczególnie jeśli dotyczy to naprawy gwarancyjnej, kiedy laptop jest wysyłany do serwisu producenta. Często słyszę podczas rozmowy telefonicznej: "Mój laptop nie działa". Wtedy zadaję pierwsze pytanie - Laptop nie włącza się w ogóle (nie reaguje na przycisk włącznika) czy nie uruchamia się system (nie można zalogować się do systemu)?

Jak myślisz, jaka jest odpowiedź?


Laptop nie działa czyli nie można dostać się na pulpit. A ja bym raczej powiedziała, że niedziałający to taki, który się nie uruchamia. Ja wiem, że nie każdy musi się znać i dla Ciebie być może to żadna różnica, czy nie możesz włączyć laptopa czy zalogować się do systemu. Rozumiem. Przecież dlatego dzwonisz lub przychodzisz do serwisu. I kilka razy już usłyszałam, że "przecież ja się nie znam, do fachowców dzwonię". I wtedy zastanawiam się, czy przypadkiem ten ktoś nie chciał się dodzwonić do jasnowidza i niechcący wykręcił mu się numer serwisu. Oczywiście, że nie musisz się znać ale zdradzę Ci jeden sekret. Sekret, dzięki któremu skuteczniej będziesz mogła zgłaszać wszelkie awarie (nie tylko laptopów).

Opisz, co widzisz! To takie proste.


Praktycznie przy każdym zgłoszeniu zadaję mnóstwo pytań. Nie dlatego, że jestem wścibska. Na podstawie tego co widzę, opisu klienta, wiedzy na temat tego, jak sprzęt zachowywał się wcześniej i czy był już kiedyś serwisowany, mogę ocenić co może być przyczyną awarii i ile będzie kosztowała naprawa. Tak "od ręki". W 90% to, co zdiagnozuję na podstawie tego co widzę i wiem od klienta, potwierdza się przy pełnej diagnozie sprzętu przez serwisanta. Poza tym pełny opis objawów (co się dzieje, w jakiej sytuacji itp.) przyspiesza proces samej naprawy. Wiadomo wtedy czego szukać.

Czytaj dalej

Jak szukać obrazem w Google?

Jak szukać obrazem lub zdjęciem w google

Nie wiesz co wpisać do wyszukiwarki, jakie słowa kluczowe, ale masz zdjęcie lub obrazek?


Znalazłaś zdjęcie cudownej sukienki na pintereście lub innej zszywce ale nie wiesz ani jakiej jest firmy, ani w jakim sklepie można ją kupić. Co wpisać w Google aby ją znaleźć? Gdzie w ogóle szukać? Dziś będzie bardzo krótko, prosto i konkretnie. Niewiele osób wie, że Google umożliwia wyszukiwanie za pomocą obrazu lub zdjęcia. Ale Ty już będziesz wiedziała ;-) Po prostu wklej do Google'a zdjęcie lub podaj do niego adres a resztę Google zrobi za Ciebie! Jeśli nie znajdzie identycznego obrazu, podrzuci Ci podobne.

Oczywiście ta funkcja pomoże nie tylko w szukaniu sukienki czy butów, może być wiele zastosowań.

Do czego jeszcze takie wyszukiwanie może się przydać?


  • Jeśli chcesz sprawdzić, czy ktoś nie przywłaszczył sobie Twojego autorskiego zdjęcia bez Twojej zgody.
  • Jeśli publikujesz w internecie, korzystasz ze zdjęć na licencji CC0 i chcesz sprawdzić jak popularne jest dane zdjęcie.
  • Jeśli będziesz chciała sprawdzić czy czyjeś zdjęcie np. na facebooku jest faktycznie jego zdjęciem a nie ściągniętym gdzieś z czeluści internetu.
  • Być może będziesz szukała firmy, której znasz tylko logo.
A może będziesz miała inny pomysł lub potrzebę - ale dobrze wiedzieć, że taka możliwość istnieje.

Jak to zrobić? Krok po kroku:


Wejdź na www.google.pl i w prawym górnym rogu kliknij na link "Grafika":

Wyszukiwanie w Google Grafika

Następnie w pasku wyszukiwania najedź myszką na ikonę aparatu i kliknij ją:

Jak skutecznie szukać w google - poradnik



Teraz możesz wkleić link do zdjęcia (pierwsza zakładka) lub wczytać zdjęcie ze swojego komputera (druga zakładka). Klikasz "Wyszukiwanie obrazem" i to wszystko. Powinnaś otrzymać stronę z wynikami wyszukiwania:

Jak używać Google Grafika - instrukcja


Nie wiesz skąd wziąć adres (link) obrazu?


Na dowolnej stronie internetowej kliknij PPM (Prawym Klawiszem Myszki) na wybranym obrazku i wybierz "Kopiuj adres obrazu", o tak:

Jak korzystać z wyszukiwarki?

Wiedziałaś o tej funkcji? Korzystałaś już z niej? W jakiej sytuacji?

Czytaj dalej

Co to jest podkast i jak go słuchać?

Jak słuchać podcastu - instrukcja poradnik

Co to jest podcast? Podcast jest jak audycja radiowa.


Tyle, że audycji radiowej możemy słuchać w momencie, kiedy jest emitowana na antenie. Podcastu możemy słuchać kiedy mamy na to czas i/lub ochotę. Jeśli subskrybujemy dany kanał, dostajemy powiadomienie o każdym nowym odcinku. Niektóre stacje radiowe również udostępniają swoje audycje w formie podcastów.

Rok 2015 został okrzyknięty rokiem video, super byłoby, gdyby kolejny rok stał się rokiem podcastów. Od około roku pojawia się ich w Polsce coraz więcej. Mam wrażenie, że od czasu, kiedy Michał Szafrański mówił o swoim podkaście „Więcej niż oszczędzanie pieniędzy” na BlogForumGdańsk 2014. Cieszę się, że coraz więcej treści można słuchać i wybierać to, co nas interesuje. Swoją drogą, nawet jeśli nie interesuje Cię temat oszczędzania (serio?), to warto słuchać audycji Michała!

Na oglądanie video i na czytanie trzeba mieć więcej czasu i ciężko robić to podczas wykonywania innych rzeczy. Słuchać możemy w drodze do pracy, w drodze do domu, na zakupach, podczas spacerów, sprzątania, gotowania, prasowania - i w pewnym sensie w ten sposób wydłużamy dobę o kolejne godziny.


Dlaczego warto słuchać?


Audio ma tę przewagę nad słowem pisanym czy wizją, że nie zabiera nam czasu a dodatkowo może umilić nudne "obowiązki" czy inne czynności. Możemy robić dwie rzeczy na raz. Słuchanie mnie mobilizuje - jeśli słucham audiobooka tylko przy prasowaniu, to automatycznie staram się wykonywać tę czynność często i nie narasta sterta wypranych ubrań. Za szybko wyprasowałam? To może jeszcze coś zrobię - aby słuchać dalej. Na mnie to działa. I pomaga. Oczywiście zamiast podcastów można słuchać też audiobooków czy muzyki (stosuję zamiennie).

Być może przyjemniej jest oglądać video. Nie wszystko da się przekazać tylko słowami ale sporo można. Np. wywiady - super byłoby, gdyby autorzy (np. na youtube) udostępniali je w alternatywnej formie, właśnie podcastu. Grono odbiorców mogłoby się powiększyć.

Są narzędzia, które zamienią nam video na plik mp3, który później możemy odtworzyć na telefonie czy odtwarzaczu mp3 ale jest to dodatkowa czynność, którą musimy zrobić. Gdyby nagranie było dostępne w aplikacji do podcastów byłoby to zdecydowanie prostsze i przyjemniejsze.

Czytaj dalej

Jak pisać po dowolnych plikach PDF? Bardzo prosto.

Jak pisać po plikach PDF? Instrukcja

Potrzebujesz napisać coś na dokumencie w pliku PDF ale nie chcesz go drukować?


Zdarza się, że dostajemy do wypełnienia dokumenty w plikach PDF i musimy później odesłać mailem wypełniony. Trzeba wydrukować, wypełnić ręcznie, potem zeskanować... Przecież to marnowanie i czasu i papieru, poza tym nie każdy potrafi pięknie kaligrafować a fajnie by było aby to, co napiszemy druga strona mogła bez większego problemu odczytać.

Dlaczego "oni" nam to robią? Dlaczego w PDF a nie np. w Wordzie? Dokument zapisany w formacie .pdf nie rozjeżdża się, zawsze wygląda tak samo. Jeśli dostaniemy plik .doc .docx .odt czyli dokument, który moglibyśmy edytować - wypełniać na komputerze - mógłby u nas wyglądać zupełnie inaczej niż u autora tego pliku. Inne formatowanie, rozjeżdżające się tabelki itp. Dlatego dokumenty powinno wysyłać się w PDF (należy też o tym pamiętać w sytuacji, gdy wysyłamy np. nasze CV i zależy nam na tym, by wyglądało porządnie i zawsze tak samo). oczywiście można przygotowac PeDeeFa w wersji do wypełniania na komputerze ale z reguły te pliki są przeznaczone do wydruku i późniejszego uzupełnienia ich ręcznie.

Jeśli chcesz wiedzieć jak tworzyć i edytować pliki PDF - kliknij tu


Osobiście lubię papier i lubię pisać ale jeśli mam tylko wypełnić w kilku miejscach i odesłać mailem, to... po co to wszystko?


Po co drukować, wypełniać, skanować by wysłać pocztą elektroniczną? Można prościej i bez marnowania papieru.


Nawet jeśli musimy wydrukować aby się podpisać, bardziej czytelny będzie wypełniony na komputerze.

Czy to dokument do urzędu, czy formularz zgłoszeniowy do-czegoś-tam, czy materiały pomocne na webinarze, czy po prostu chcesz dodać jakieś notatki - możesz pisać po nich bez drukowania. Jak? Wystarczy odpowiedni program do czytania plików PDF (zamiast Adobe Readera). Zacznij używać PDF-XChange.

Wejdź na stronę http://www.tracker-software.com/product/pdf-xchange-viewer i ściągnij PDF-XChange:

Jak pisać po plikach PDF? Instrukcja


Zainstaluj program PDF-XChange:


Jak pisać po plikach PDF? Instrukcja

Jak pisać po plikach PDF? Instrukcja PDFX-Change

Jak pisać po plikach PDF? Instrukcja

Jak pisać po plikach PDF? Instrukcja PDF-X-Change

Jak pisać po plikach PDF? Instrukcja

Jak pisać po plikach PDF? Instrukcja

Jak pisać po plikach PDF? Instrukcja

Jak pisać po plikach PDF? Instrukcja

Jeszcze tylko kilka ustawień:

Kliknij prawym przyciskiem myszki na pasku narzędzi (ta szara belka na górze, na której są ikonki), zaznacz "Właściwości dokumentu" (dzięki temu będziesz mieć łatwy dostęp np. do zmiany czcionki) i wybierz "Dostosuj" (na samym dole)

Jak pisać po plikach PDF? Opis PDFX-Change

Po kliknięciu w "Dostosuj" zobaczysz takie okienko, jak na zdjęciu poniżej. Wybierz zakładkę "Polecenia" a następnie kliknij "Narzędzia" i metodą "złap i upuść" przeciągnij to co chcesz na pasek narzędzi. Dzięki temu będziesz mieć szybki i łatwy dostęp m.in do funkcji pisania po pliku PDF. Super są też notatki!

Jak pisać po plikach PDF? Opis PDFX-Change

Ja już od kilku lat nie uzupełniam ręcznie dokumentów, które dostaję w formacie PDF. Nawet jeśli i tak muszę je wydrukować i wysłać pocztą tradycyjną, czy dostarczyć osobiście. Wypełnione na komputerze po prostu wyglądają ładniej. Polecam! Szczególnie jak wypełniasz jakiś druczek do urzędu, który musi być wypełniony czytelnie i wielkimi / drukowanymi literami ;-)

Funkcje notatek, zakładek, podkreślania wybranych fragmentów tekstu też są świetne i jeśli czytacie coś na komputerze w plikach PDF, również mogą być bardzo pomocne. Dodatkowo program PDF-XChange otworzy Ci dokument w miejscu, w którym został zamknięty. Przydatne jeśli czytanym dokumentem jest jakiś e-book. (w innych programach też można to ustawić).

Jak pisać po plikach PDF? Opis PDFX-Change

Jak pisać po plikach PDF? Opis PDFX-Change

Natchnieniem do napisania tego tekstu był webinar prowadzony przez Panią Swojego Czasu, do którego dołączony był plik PDF z kolorowymi grafikami. Kilka dziewczyn nie chciała go drukować, i szukała sposobu aby uzupełnić plik na komputerze - i do tego właśnie opisany przeze mnie program jest mega pomocny a nie wszyscy go znają.
Czytaj dalej