Jak zaplanować cykliczną wysyłkę postu do grupy na facebooku?

Jak planować cykliczne wysyłanie postu do grupy na facebooku?

Na grupach fb się nie znam. Wybacz.


Nie prowadzę żadnej. Uczestniczę w kilku ale to przecież nie to samo. Zazwyczaj piszę o sprawach, na których się znam ale dzisiaj zrobię wyjątek i skorzystam z prawa "nie znam się ale się wypowiem" ;)

Dlaczego zaangażowanie w grupie jest ważne, te które je prowadzą, dobrze wiedzą. Jak je podtrzymać również. Dlatego często publikowane są posty cykliczne. Można byłoby powiedzieć, że to taki temat przewodni danego dnia. Może to być tylko jeden wybrany dzień tygodnia, dwa lub kilka dni. Jeśli ja miałabym grupę wzajemnego wsparcia technicznego dla kobiet, takim dniem mogłaby być np. środa i post, w którym każda z nas mogłaby polecić swoją ulubioną aplikację, z której najczęściej korzysta, itp. Albo dzień, w którym chwalimy się, z jakim dziadem wygrałyśmy i w końcu nam coś działa jak powinno. Albo mógłby to być np. Dzień Kota, bo dlaczego nie? Koty są przecież wszędzie.

Jak zrobić to tak, aby robiło się samo?


Co tydzień dodajesz ten sam post. Ok, być może czasem zmieniasz coś w treści postu. A może nie? A może chciałabyś zaoszczędzić te 2 minuty i wyrzucić z głowy myśl o tym zadaniu? może mogłoby się to robić... samo? Facebook udostępnia możliwość wysyłki postu mailem. Wiedziałaś o tym? Każda grupa ma swój adres mailowy (możesz go ustawić) więc wystarczy tylko zaprogramować cotygodniową wysyłkę maila do grupy i już. Pomyślisz, że to takie proste... ale niestety nie. Jeśli chcesz wysyłać samą treść to oczywiście się to sprawdzi. Niestety gdybyś chciała aby Twój post składał się z treści i zdjęcia to możesz o tym zapomnieć. Od niedawna wysyłka maila z załącznikiem do grupy jest niemożliwa.

Ten sposób jest z 2015r i niestety trochę się pozmieniało w narzędziu DLVR - usunęli możliwość wysyłki postu do kolejki za pomocą e-maila. Ale! Możesz sprawdzić Recurpost, który podobno nawet w darmowym planie ma opcję cyklicznego postu w grupie. Bez kombinowania ;-) Sama z niego jeszcze nie korzystałam więc w 100% nie potwierdzę - został polecony w grupie "Pomoc Techniczna dla Kobiet", ale jeśli potrzebujesz takiej opcji, to myślę, ze warto sprawdzić :-)

Automatyczny post ze zdjęciem raz w tygodniu. Ale jak?


Po co w ogóle o tym piszę? Zaczęło się od samego planowania postów, takiego zwykłego ustawiania na konkretna datę i godzinę. A ja się wyrwałam z tą całą cyklicznością, że po co co tydzień wrzucać jak można raz ustawić wysłanie maila do grupy z IFTTT. Poleciłam taki sposób ale wcześniej go nie przetestowałam  dokładnie, sprawdziłam tylko czy dochodzi e-mail do grupy i publikuje się jako post. Nie zrobiłam jednego - nie sprawdziłam tego z załącznikiem. Nie może być tak, że coś powiem, coś polecę a potem to nie będzie działać. Tak to nie ma. Trzeba się poprawić. Nie ma przecież rzeczy niemożliwych i na wszystko da się znaleźć sposób. Więc musiałam go znaleźć. Być może da się prościej? Jeśli tak, to ja o tym po prostu nie wiem. Nie znalazłam.

Czytaj dalej

Jak oddać laptopa do serwisu?

Jak oddać laptopa do serwisu? Skuteczna naprawa.

Co zrobisz gdy Twój laptop się zepsuje? 


Czy wiesz jak oddać laptopa do serwisu? Niby to takie proste i oczywiste. Zanosisz lub wysyłasz i już, prawda? Nie wiem czy wiesz ale od tego, jak dokładnie opiszesz swój problem ze sprzętem, zależy szybkość i niezawodność naprawy. Szczególnie jeśli dotyczy to naprawy gwarancyjnej, kiedy laptop jest wysyłany do serwisu producenta. Często słyszę podczas rozmowy telefonicznej: "Mój laptop nie działa". Wtedy zadaję pierwsze pytanie - Laptop nie włącza się w ogóle (nie reaguje na przycisk włącznika) czy nie uruchamia się system (nie można zalogować się do systemu)?

Jak myślisz, jaka jest odpowiedź?


Laptop nie działa czyli nie można dostać się na pulpit. A ja bym raczej powiedziała, że niedziałający to taki, który się nie uruchamia. Ja wiem, że nie każdy musi się znać i dla Ciebie być może to żadna różnica, czy nie możesz włączyć laptopa czy zalogować się do systemu. Rozumiem. Przecież dlatego dzwonisz lub przychodzisz do serwisu. I kilka razy już usłyszałam, że "przecież ja się nie znam, do fachowców dzwonię". I wtedy zastanawiam się, czy przypadkiem ten ktoś nie chciał się dodzwonić do jasnowidza i niechcący wykręcił mu się numer serwisu. Oczywiście, że nie musisz się znać ale zdradzę Ci jeden sekret. Sekret, dzięki któremu skuteczniej będziesz mogła zgłaszać wszelkie awarie (nie tylko laptopów).

Opisz, co widzisz! To takie proste.


Praktycznie przy każdym zgłoszeniu zadaję mnóstwo pytań. Nie dlatego, że jestem wścibska. Na podstawie tego co widzę, opisu klienta, wiedzy na temat tego, jak sprzęt zachowywał się wcześniej i czy był już kiedyś serwisowany, mogę ocenić co może być przyczyną awarii i ile będzie kosztowała naprawa. Tak "od ręki". W 90% to, co zdiagnozuję na podstawie tego co widzę i wiem od klienta, potwierdza się przy pełnej diagnozie sprzętu przez serwisanta. Poza tym pełny opis objawów (co się dzieje, w jakiej sytuacji itp.) przyspiesza proces samej naprawy. Wiadomo wtedy czego szukać.

Czytaj dalej

Jak szukać obrazem w Google?

Jak szukać obrazem lub zdjęciem w google

Nie wiesz co wpisać do wyszukiwarki, jakie słowa kluczowe, ale masz zdjęcie lub obrazek?


Znalazłaś zdjęcie cudownej sukienki na pintereście lub innej zszywce ale nie wiesz ani jakiej jest firmy, ani w jakim sklepie można ją kupić. Co wpisać w Google aby ją znaleźć? Gdzie w ogóle szukać? Dziś będzie bardzo krótko, prosto i konkretnie. Niewiele osób wie, że Google umożliwia wyszukiwanie za pomocą obrazu lub zdjęcia. Ale Ty już będziesz wiedziała ;-) Po prostu wklej do Google'a zdjęcie lub podaj do niego adres a resztę Google zrobi za Ciebie! Jeśli nie znajdzie identycznego obrazu, podrzuci Ci podobne.

Oczywiście ta funkcja pomoże nie tylko w szukaniu sukienki czy butów, może być wiele zastosowań.

Do czego jeszcze takie wyszukiwanie może się przydać?


  • Jeśli chcesz sprawdzić, czy ktoś nie przywłaszczył sobie Twojego autorskiego zdjęcia bez Twojej zgody.
  • Jeśli publikujesz w internecie, korzystasz ze zdjęć na licencji CC0 i chcesz sprawdzić jak popularne jest dane zdjęcie.
  • Jeśli będziesz chciała sprawdzić czy czyjeś zdjęcie np. na facebooku jest faktycznie jego zdjęciem a nie ściągniętym gdzieś z czeluści internetu.
  • Być może będziesz szukała firmy, której znasz tylko logo.
A może będziesz miała inny pomysł lub potrzebę - ale dobrze wiedzieć, że taka możliwość istnieje.

Jak to zrobić? Krok po kroku:


Wejdź na www.google.pl i w prawym górnym rogu kliknij na link "Grafika":

Wyszukiwanie w Google Grafika

Następnie w pasku wyszukiwania najedź myszką na ikonę aparatu i kliknij ją:

Jak skutecznie szukać w google - poradnik



Teraz możesz wkleić link do zdjęcia (pierwsza zakładka) lub wczytać zdjęcie ze swojego komputera (druga zakładka). Klikasz "Wyszukiwanie obrazem" i to wszystko. Powinnaś otrzymać stronę z wynikami wyszukiwania:

Jak używać Google Grafika - instrukcja


Nie wiesz skąd wziąć adres (link) obrazu?


Na dowolnej stronie internetowej kliknij PPM (Prawym Klawiszem Myszki) na wybranym obrazku i wybierz "Kopiuj adres obrazu", o tak:

Jak korzystać z wyszukiwarki?

Wiedziałaś o tej funkcji? Korzystałaś już z niej? W jakiej sytuacji?

Czytaj dalej

Co to jest podkast i jak go słuchać?

Jak słuchać podcastu - instrukcja poradnik

Co to jest podcast? Podcast jest jak audycja radiowa.


Tyle, że audycji radiowej możemy słuchać w momencie, kiedy jest emitowana na antenie. Podcastu możemy słuchać kiedy mamy na to czas i/lub ochotę. Jeśli subskrybujemy dany kanał, dostajemy powiadomienie o każdym nowym odcinku. Niektóre stacje radiowe również udostępniają swoje audycje w formie podcastów.

Rok 2015 został okrzyknięty rokiem video, super byłoby, gdyby kolejny rok stał się rokiem podcastów. Od około roku pojawia się ich w Polsce coraz więcej. Mam wrażenie, że od czasu, kiedy Michał Szafrański mówił o swoim podkaście „Więcej niż oszczędzanie pieniędzy” na BlogForumGdańsk 2014. Cieszę się, że coraz więcej treści można słuchać i wybierać to, co nas interesuje. Swoją drogą, nawet jeśli nie interesuje Cię temat oszczędzania (serio?), to warto słuchać audycji Michała!

Na oglądanie video i na czytanie trzeba mieć więcej czasu i ciężko robić to podczas wykonywania innych rzeczy. Słuchać możemy w drodze do pracy, w drodze do domu, na zakupach, podczas spacerów, sprzątania, gotowania, prasowania - i w pewnym sensie w ten sposób wydłużamy dobę o kolejne godziny.


Dlaczego warto słuchać?


Audio ma tę przewagę nad słowem pisanym czy wizją, że nie zabiera nam czasu a dodatkowo może umilić nudne "obowiązki" czy inne czynności. Możemy robić dwie rzeczy na raz. Słuchanie mnie mobilizuje - jeśli słucham audiobooka tylko przy prasowaniu, to automatycznie staram się wykonywać tę czynność często i nie narasta sterta wypranych ubrań. Za szybko wyprasowałam? To może jeszcze coś zrobię - aby słuchać dalej. Na mnie to działa. I pomaga. Oczywiście zamiast podcastów można słuchać też audiobooków czy muzyki (stosuję zamiennie).

Być może przyjemniej jest oglądać video. Nie wszystko da się przekazać tylko słowami ale sporo można. Np. wywiady - super byłoby, gdyby autorzy (np. na youtube) udostępniali je w alternatywnej formie, właśnie podcastu. Grono odbiorców mogłoby się powiększyć.

Są narzędzia, które zamienią nam video na plik mp3, który później możemy odtworzyć na telefonie czy odtwarzaczu mp3 ale jest to dodatkowa czynność, którą musimy zrobić. Gdyby nagranie było dostępne w aplikacji do podcastów byłoby to zdecydowanie prostsze i przyjemniejsze.

Czytaj dalej

Jak pisać po dowolnych plikach PDF? Bardzo prosto.

Jak pisać po plikach PDF? Instrukcja

Potrzebujesz napisać coś na dokumencie w pliku PDF ale nie chcesz go drukować?


Zdarza się, że dostajemy do wypełnienia dokumenty w plikach PDF i musimy później odesłać mailem wypełniony. Trzeba wydrukować, wypełnić ręcznie, potem zeskanować... Przecież to marnowanie i czasu i papieru, poza tym nie każdy potrafi pięknie kaligrafować a fajnie by było aby to, co napiszemy druga strona mogła bez większego problemu odczytać.

Dlaczego "oni" nam to robią? Dlaczego w PDF a nie np. w Wordzie? Dokument zapisany w formacie .pdf nie rozjeżdża się, zawsze wygląda tak samo. Jeśli dostaniemy plik .doc .docx .odt czyli dokument, który moglibyśmy edytować - wypełniać na komputerze - mógłby u nas wyglądać zupełnie inaczej niż u autora tego pliku. Inne formatowanie, rozjeżdżające się tabelki itp. Dlatego dokumenty powinno wysyłać się w PDF (należy też o tym pamiętać w sytuacji, gdy wysyłamy np. nasze CV i zależy nam na tym, by wyglądało porządnie i zawsze tak samo). oczywiście można przygotowac PeDeeFa w wersji do wypełniania na komputerze ale z reguły te pliki są przeznaczone do wydruku i późniejszego uzupełnienia ich ręcznie.

Jeśli chcesz wiedzieć jak tworzyć i edytować pliki PDF - kliknij tu


Osobiście lubię papier i lubię pisać ale jeśli mam tylko wypełnić w kilku miejscach i odesłać mailem, to... po co to wszystko?


Po co drukować, wypełniać, skanować by wysłać pocztą elektroniczną? Można prościej i bez marnowania papieru.


Nawet jeśli musimy wydrukować aby się podpisać, bardziej czytelny będzie wypełniony na komputerze.

Czy to dokument do urzędu, czy formularz zgłoszeniowy do-czegoś-tam, czy materiały pomocne na webinarze, czy po prostu chcesz dodać jakieś notatki - możesz pisać po nich bez drukowania. Jak? Wystarczy odpowiedni program do czytania plików PDF (zamiast Adobe Readera). Zacznij używać PDF-XChange.

Wejdź na stronę http://www.tracker-software.com/product/pdf-xchange-viewer i ściągnij PDF-XChange:

Jak pisać po plikach PDF? Instrukcja


Zainstaluj program PDF-XChange:


Jak pisać po plikach PDF? Instrukcja

Jak pisać po plikach PDF? Instrukcja PDFX-Change

Jak pisać po plikach PDF? Instrukcja

Jak pisać po plikach PDF? Instrukcja PDF-X-Change

Jak pisać po plikach PDF? Instrukcja

Jak pisać po plikach PDF? Instrukcja

Jak pisać po plikach PDF? Instrukcja

Jak pisać po plikach PDF? Instrukcja

Jeszcze tylko kilka ustawień:

Kliknij prawym przyciskiem myszki na pasku narzędzi (ta szara belka na górze, na której są ikonki), zaznacz "Właściwości dokumentu" (dzięki temu będziesz mieć łatwy dostęp np. do zmiany czcionki) i wybierz "Dostosuj" (na samym dole)

Jak pisać po plikach PDF? Opis PDFX-Change

Po kliknięciu w "Dostosuj" zobaczysz takie okienko, jak na zdjęciu poniżej. Wybierz zakładkę "Polecenia" a następnie kliknij "Narzędzia" i metodą "złap i upuść" przeciągnij to co chcesz na pasek narzędzi. Dzięki temu będziesz mieć szybki i łatwy dostęp m.in do funkcji pisania po pliku PDF. Super są też notatki!

Jak pisać po plikach PDF? Opis PDFX-Change

Ja już od kilku lat nie uzupełniam ręcznie dokumentów, które dostaję w formacie PDF. Nawet jeśli i tak muszę je wydrukować i wysłać pocztą tradycyjną, czy dostarczyć osobiście. Wypełnione na komputerze po prostu wyglądają ładniej. Polecam! Szczególnie jak wypełniasz jakiś druczek do urzędu, który musi być wypełniony czytelnie i wielkimi / drukowanymi literami ;-)

Funkcje notatek, zakładek, podkreślania wybranych fragmentów tekstu też są świetne i jeśli czytacie coś na komputerze w plikach PDF, również mogą być bardzo pomocne. Dodatkowo program PDF-XChange otworzy Ci dokument w miejscu, w którym został zamknięty. Przydatne jeśli czytanym dokumentem jest jakiś e-book. (w innych programach też można to ustawić).

Jak pisać po plikach PDF? Opis PDFX-Change

Jak pisać po plikach PDF? Opis PDFX-Change

Natchnieniem do napisania tego tekstu był webinar prowadzony przez Panią Swojego Czasu, do którego dołączony był plik PDF z kolorowymi grafikami. Kilka dziewczyn nie chciała go drukować, i szukała sposobu aby uzupełnić plik na komputerze - i do tego właśnie opisany przeze mnie program jest mega pomocny a nie wszyscy go znają.
Czytaj dalej

To, czy Google Cię śledzi, zależy tylko od Ciebie!



Nagle zrobiło się wielkie HALO, że Google zbiera nasze dane na temat lokalizacji, że ma czelność, i jeszcze nam je pokazuje na Your Timeline! No jak ono może?


Skoro usługi masz darmo, płać swoimi danymi. Google też firma i zarabiać na czymś musi. Skoro możesz korzystać z usług bezpłatnie, zarabia na tych, którzy kupują reklamy i płacą za to, aby były jak najlepiej do Ciebie dopasowane. Tak starają się Ciebie dopieścić.

- Google zapisuje wszystkie miejsca w których byłam!
- Zapisuje. Nie wiedziałaś wcześniej?
- Nie, teraz zobaczyłam Your Timeline w mapach.
- Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal? ;-)

Ale to przecież żadna nowość

Już dawno można było sprawdzić historię swoich lokalizacji, było to trochę w innej formie wizualnej niż w tej chwili na Your Timeline. Ale było. Trzeba było pogrzebać w ustawieniach konta i dało się doklikać do miejsca, w którym te dane można było sprawdzić.

Co bardziej boli? To, że dostęp do naszych danych mogą mieć nasi bliscy czy to, że mają obcy?

Oczywiście możesz tę funkcję wyłączyć jeśli jest Ci niepotrzebna. Jeśli chcesz z niej korzystać - zostaw, podobno tylko Ty i Google macie do niej dostęp ;-) I jeszcze wszyscy Ci, którzy znają Twoje hasło do konta lub mają swobodny dostęp do Twojego telefonu lub komputera. Inną kwestią jest to, kto i do czego może Your Timeline wykorzystać, i tu ważne jest, aby hasło do konta Google było Twoje i tylko Twoje - niby oczywiste, prawda? Ale co, jeśli masz ustawione automatyczne logowanie w przeglądarce i zapamiętane hasło, a dostęp do Twojego komputera mają inni (nie jest zabezpieczony osobnym hasłem) - czy wtedy to hasło jest tylko Twoje? I czy tylko Ty masz dostęp do swojego konta i historii lokalizacji?

A w telefonie, gdzie jesteś na stałe zalogowana do swojego konta? No właśnie. Druga sprawa to zaufanie. Bo niby po co ma Cię sprawdzać mąż, żona czy pracodawca - jak sugerowane jest w jednym z artykułów. Jeśli Ci nie ufa, to równie dobrze może sam Cię śledzić, wynająć do tego prywatnego detektywa lub zainstalować przeznaczony do tego program.

Masz wybór.

Jeśli chcesz używać np… GoogleNow, ze wszystkimi dobrodziejstwami, to musisz zgodzić się na włączenie niektórych funkcji aby usługa była świadczona poprawnie. Coś za coś. Wiele innych aplikacji również korzysta z funkcji lokalizacji, dzięki temu możesz w łatwy sposób znaleźć sklep / usługi w pobliżu, korzystać z nawigacji itp. Coś za coś.

Jeśli Ci się nie podoba - wyłącz.

Możesz wyłączyć zapisywanie historii odwiedzonych miejsc w Google. Choć wcale nie jest pewne, czy te dane nie będą nadal gromadzone - po prostu nie będziesz ich widziała. Możesz wyłączyć funkcję lokalizacji w telefonie - tylko zastanów się, co dla Ciebie jest ważniejsze. I wybierz. Życie to sztuka wyboru.

Nie można mieć wszystkiego.

Możesz przecież nie używać smartphone'a ze szpiegującym Cię Androidem od Googla. Możesz korzystać ze zwykłego telefonu. Możesz korzystać z dodatków do przeglądarek, które też odpowiednio ustawisz aby wiedziały o Tobie jak najmniej. Ale stracisz super dopasowane do Ciebie reklamy… wróć - to chyba niewielka strata ;-) ale część funkcji może być wtedy niedostępna. Na pewno takie są. Możesz w ogóle przejść w tryb offline - ale czy tak się da? Możesz przeprowadzić się do lasu, zrezygnować z internetu, telefonu, kart kredytowych - co najwyżej namierzy Cię jakaś satelita i trzaśnie Ci fotkę do Google Maps ;-)

Pamiętaj - zawsze masz wybór ale rezygnacja z czegoś nie zawsze jest wygodna.

Jak wyłączyć zapisywanie historii swoich lokalizacji w Google Your Timeline:



Jak włączyć zapisywanie historii swoich lokalizacji w Google Your Timeline:



Ja wyłączyć usługę lokalizacji na telefonie z Androidem:

Wejdź w ustawienia i wybierz Konta / Google / Lokalizacja:


Odznacz:


Dodatkowo możesz też wybrać usługi, które mają synchronizować się z Twoim kontem:



A Ty, boisz się, że Twoje dane trafią w niepowołane ręce? Korzystasz usług w chmurze? Co myślisz o wszechobecnej "inwigilacji" w nasze cyfrowe i to nie-cyfrowe życie? Jak się zabezpieczasz przed dostępem niepowołanych osób do Twojego sprzętu?
Czytaj dalej

Jak sprawdzić czy laptop się przegrzewa?

Dlaczego laptop się przegrzewa?

Czujesz, że laptop jest gorący? Słyszysz, że strasznie wyje wentylator? Nie wiesz jak sprawdzić, czy się przegrzewa? Jeśli laptop ma już kilka lat i nigdy nie był czyszczony, to prawdopodobnie nie trzeba nawet sprawdzać - trzeba go wyczyścić. Czy samemu, czy w serwisie - zależy od Ciebie, Twojej wiedzy i odwagi ;-)


Co się może stać, jeśli laptop będzie się przegrzewał?


W najgorszym przypadku - może się po prostu zepsuć. W takich przypadkach najczęściej uszkodzeniu ulegają układy BGA (grafika, mostki), których wymiana nie jest tania i uwierz mi, lepiej zanieść co jakiś czas laptopa do serwisu aby go wyczyścić, niż płacić później kilka stówek za naprawę.

Jeśli laptop się nie zepsuł (jeszcze), to objawy przegrzewania się mogą być następujące: może wolno działać, może się wyłączać podczas pracy, może działać głośno, może się zatrzeć w końcu wentylator (i wtedy, oprócz czyszczenia i wymiany past termoprzewodzących czy termopadów, będzie trzeba dodatkowo wymienić wentylator - tak, to też jest część eksploatacyjna i się z czasem zużywa), może jeszcze parzyć w nogi jeśli trzymamy go na kolanach albo w palce podczas pisania czy smyrania touchpada ;-)


Ok, ale skąd mam wiedzieć, że się przegrzewa?


1. Słyszysz, że wentylator wyje ale z otworów wentylacyjnych nie czuć powiewu ciepłego powietrza? Prawdopodobnie są zatkane kurzem - należy wyczyścić.

2. Słyszysz, że wentylator wyje, z otworów jest wydmuchiwane zimne powietrze? Powinno być ciepłe. Wypadałoby sprawdzić pasty termoprzewodzące i radiator - prawdopodobnie nie odprowadzają odpowiednio ciepła.

3. Nie słyszysz wentylatora ale czujesz, że laptop jest gorący? Należy sprawdzić wentylator - być może się zepsuł i nie kręci się, choć powinien.

4. Laptop wyłącza się podczas pracy? Sam? Nie możesz go później przez chwilę włączyć? W ten sposób powinno działać zabezpieczenie przed przegrzaniem się Twojego sprzętu. Lepiej dla Ciebie, że się wyłącza. To taki znak-sygnał, że już czas go wyczyścić.

5. System strasznie wolno działa? Niekoniecznie z powodu przegrzewania się. Być może. Jeśli przegrzewa się procesor, może obniżać taktowanie aby tym samym mniej wydajnie pracować, mniej się męczyć i mieć niższą temperaturę - wtedy też może działać wolniej (podobnie jak przy opcji zasilania oszczędzania energii).

Czytaj dalej